La luna (2011)

Regie: Enrico Casarosa | 7 minuten | animatie, korte film | Originele stemmencast: Krista Sheffler, Tony Fucile, Phil Sheridan

Net wanneer je denkt dat Pixar zichzelf niet kan overtreffen, komt de studio met de hartverwarmende short ‘La luna’. Het filmpje werd vertoond voor de animatiespeelfilm ‘Brave’ en werd genomineerd voor een Oscar in de categorie Beste korte animatiefilm. Het gouden beeldje ging naar ‘The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore’, maar dat neemt niet weg dat ‘La luna’ een juweeltje van een film is.

De wederom dialoogloze film (er wordt wat gebromd in een onverstaanbaar Italiaans-achtig taaltje, maar dat mag je geen gesprek noemen) gaat over een jongetje dat voor het eerst mee mag met zijn vader en opa. Ze gaan hem opleiden tot… ja, tot wat eigenlijk? Het is in ieder geval duidelijk dat het de bedoeling is dat zoonlief in de voetsporen zal treden van zijn vader, net zoals deze dat eerder bij zijn vader deed. De setting: een bootje op een meer, of misschien wel de zee of de oceaan, een donkere nacht en … de maan.

Het getalenteerde Pixar team dat aan ‘La luna’ werkte en geleid werd door regisseur Enrico Casarosa, bewijst dat je voor een coming-of-age verhaal helemaal geen anderhalf uur of meer nodig hebt. In krap zes en een halve minuut kan het ook prima. ‘La luna’ is met zoveel liefde gemaakt, dat het binnen luttele seconden al je hart verovert. Enrico Casarosa baseerde het filmpje op zijn eigen jeugd. De hoofdpersoon is met zijn verwonderde blik zo op en top kind, maar tegelijkertijd zo veel volwassener dan zijn vader en opa: het liefst zou je je bij hem voegen om hem te helpen. De humor zit in de kleine details, al is het magisch realistische ‘La luna’ eerder vertederend en lief dan grappig. Het spel met licht en schaduw is betoverend en zelfs bij herhaaldelijk kijken weet het filmpje nog te ontroeren. De muziek van Michael Giacchino sluit perfect aan bij de beelden. Enrico Casarosa is nog niet zo lang in dienst van Pixar (hij werkte als storyboard artiest aan ‘Ratatouille en ‘Up’), maar met ‘La luna’ als visitekaartje, maakt hij wel de indruk een rijzende ster te zijn.

Waardering: 5

Bioscooprelease: 18 juli 2012
DVD- en blu-ray-release: 28 november 2012