La nostra vita (2010)

Regie: Daniele Luchetti | 98 minuten | drama | Acteurs: Elio Germano, Isabella Ragonese, Raoul Bova, Stefania Montorsi, Luca Zingaretti, Giorgio Colangeli, Alina Berzunteanu, Marius Ignat, Awa Ly, Emiliano Campagnola

Claudio (Elio Germano) is voorman op een bouwcomplex. Hij is nog altijd zwaar verliefd op zijn vrouw Elena (Isabella Ragonese). Elena is zwanger van hun derde. Niets lijkt hun leventje en de sterke familie- en vriendschapsbanden te kunnen bedreigen. Zij zijn volmaakt gelukkig. Als de bevalling zich onverwacht aankondigt, slaat het noodlot toe en komt Elena te overlijden. Wanhoop, vertwijfeling en woede strijden om het hardst in Claudio. Aanvankelijk overheerst de woede over het verlies van zijn echtgenote hetgeen in een sterk aangezette begrafenisscène indrukwekkend is uitgebeeld. Zijn leven lijkt een poel van ellende te gaan worden.

Het verhaal richt zich dan vooral op de manier waarop Claudio zijn toekomst verder inricht. Hij heeft dringend geld nodig en wil een profijtelijk afbouwproject als onderaannemer. Daartoe chanteert hij min of meer de hoofdaannemer, omdat Claudio eerder heeft ontdekt dat deze een omgekomen illegale arbeider in een nog niet afgewerkte liftschacht heeft laten begraven om zo te voorkomen dat het bouwproject wordt stilgelegd.

Het geld dat nodig is om zijn arbeiders te kunnen betalen leent hij van een drugsdealer, maar complicaties kunnen in een dergelijke setting niet lang uitblijven. Claudio huurt goedkope illegale arbeiders in, maar het project duurt langer dan verwacht en de opdrachtgever betaalt te laat. De verwikkelingen nemen verder toe als echtgenote Gabriela (Alina Madalina Berzunteanu) en zoon Andrei (Marius Ignat) van de omgekomen arbeider opduiken; zij willen weten waar deze is gebleven. Gewetensnood begint te knagen, maar open kaart spelen zou hem in problemen kunnen brengen. Claudio ontkent iets te weten, maar om zijn geweten te sussen biedt hij Andrei een baan aan.

De ontwikkelingen in het scenario die dan volgen doen soms wat gekunsteld aan. Er wordt wat opzichtig ingespeeld op raciale spanningen tussen illegale arbeiders en Italiaanse uitkeringstrekkers (die natuurlijk zwart willen bijverdienen) en verdere vriendschappelijke verhoudingen tussen Gabriela, Andrei en Claudio. Het scenario had op dergelijke momenten wel wat meer diepgang en finesse mogen hebben. De sterke hoofdrolvertolking door Elio Germano vergoedt deze minpunten echter volledig.

Dat de ontwikkelingen uiteindelijk een positieve richting zullen inslaan ligt in de lijn der verwachtingen. Toch valt er ondanks deze licht kritische opmerkingen volop te genieten van de film op zich. De sfeer is goed getroffen, de twee zoontjes van Claudio spelen naturel en overtuigend. Het prima camerawerk is dicht op de huid en uit de hand geschoten.

Op het filmfestival van Cannes was ‘La nostra vita’ genomineerd voor de Palme d’Or 2010. Hoofdrolspeler Elio Germano won daar voor zijn rol van Claudio de Prijs voor de Beste Acteur (een prijs die hij deelde met Javier Bardem voor diens rol in ‘Biutiful’). ‘La Nostra Vita’ is een sympathieke en warme film voor een breed publiek: drama en komedie met bitterzoete humor.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 24 februari 2011