Labor Day (2013)

Regie: Jason Reitman | 107 minuten | drama | Acteurs: Kate Winslet, Josh Brolin, Gattlin Griffith, Tom Lipinski, Maika Monroe, Clark Gregg, James Van Der Beek, J.K. Simmons, Tobey Maguire, Brooke Smith, Brighid Fleming, Alexie Gilmore, Lucas Hedges, Micah Fowler, Chandra Thomas, Matthew Rauch, Doug Trapp

Jason Reitman staat in het rijtje jongste voor een Oscar genomineerde regisseurs, hij was dertig jaar toen hij voor ‘Juno’ (2007) genomineerd werd – geen verkeerd gezelschap met onder andere Orson Welles, George Lucas, Spike Jonze en Steven Spielberg. Voor ‘Up in the Air’ (2009) ontving hij zelfs drie nominaties, naast die van beste regie ook van beste scenario en beste film. De getalenteerde zoon van Ivan Reitman (‘Ghostbusters’) moet nog op een slechte film betrapt worden. Zijn film ‘Labor Day’, naar het boek van Joyce Maynard, is de eerste die niet in Nederland in de bioscoop terecht komt, maar rechtstreeks voor de thuisbioscoop uitgebracht wordt. Ondanks de aanwezigheid van grote namen in de cast als Kate Winslet, Josh Brolin, J.K. Simmons en Tobey Maguire (de laatste twee hebben een marginale rol), is die keuze wel te verdedigen. ‘Labor Day’ is verre van een slechte film, maar het is, de kwaliteiten ten spijt, geen productie waar mensen massaal voor in de rij zullen staan.

Het verhaal van ‘Labor Day’ wordt verteld door de ogen van de dertienjarige Henri (Gattlin Griffith). Hij woont met zijn moeder Adele (Kate Winslet) in een alleenstaand huis in New Hampshire. Het is 1987, het Labor Day weekend nadert en het is bloedheet. Zoals gewoonlijk bekommert Henri  zich afwisselend om de gemoedstoestand van zijn labiele moeder en om zijn eigen ontluikende puberteit. De gescheiden Adele heeft het moeilijk: haar agorafobie zorgt er voor dat surrogaat-echtgenoot Henri de bankzaken moet regelen en het tweetal vrijwel uitsluitend uit blik eet. De maandelijkse bezoekjes naar de plaatselijke supermarkt zijn eigenlijk al meer dan Adele kan opbrengen. Tijdens één van die boodschappenrondes ontmoet Henri de mysterieuze Frank (Josh Brolin), die hem om hulp vraagt. Henri neemt Frank mee naar zijn moeder, en door de dwingende dreiging die er van Frank uitgaat, ziet Adele zich genoodzaakt zijn verzoek – mee te mogen rijden – in te willigen. En zo neemt Frank intrek in de woning van Adele en Henri. Al gauw blijkt dat hij een groot geheim met zich meedraagt, wat potentieel gevaar voor moeder en zoon oplevert. Maar hoe gaat de door haar angststoornis gedreven Adele daar mee om?

In tegenstelling tot Reitmans eerdere films is ‘Labor Day’ geen komedie, maar een drama. Messcherpe dialogen zijn ingewisseld door een continue onderhuidse spanning en scènes waar de erotiek vanaf druipt, hoewel er geen ontblote bil of borst te zien is. In vijf dagen tijd groeit het drietal naar elkaar toe. Melodrama en de gebruikelijke clichés (natuurlijk ziet Henri in Frank een vaderfiguur, en hoe Amerikaanser kan dat door hem te laten leren baseballen) liggen op de loer, maar Reitman laveert behendig door het door hemzelf geschreven scenario, waarvan de puzzelstukjes als de ingrediënten in Franks perziktaart – om van te watertanden – langzaam op hun plek vallen.

Kate Winslet lijkt alsmaar beter te gaan acteren en Josh Brolin laat zich van zijn meest gevoelige kant zien, prachtig. Ook jonkie Gattlin Griffith (‘Changeling’) maakt indruk en speelt zijn veelzijdige rol met verve. Zijn gemengde gevoelens omtrent de ingrijpende gebeurtenissen tijdens dit Labor Day weekend worden overtuigend gebracht. ‘Labor Day’ mengt op succesvolle wijze elementen uit een spannende thriller, een broeierig romantisch drama en een coming-of-age verhaal tot een meeslepend geheel.

‘Labor Day’ verschijnt woensdag 27 augustus 2014 op DVD en blu-ray.