Lara Croft: Tomb Raider (2001)

Regie: Simon West | 100 minuten | actie, avontuur, fantasie | Acteurs: Angelina Jolie, Jon Voight, Iain Glen, Noah Taylor, Daniel Craig, Richard Johnson, Chris Barrie, Julian Rhind-Tutt, Leslie Phillips, Robert Phillips, Rachel Appleton, Henry Wyndham, David Cheung, David K.S. Tse, Ozzie Yue

Verfilmingen van videogames zijn, zeker sinds de millenniumwisseling, uitermate populair. Het begon eigenlijk al in 1995 met de desastreuze verfilming van ‘Mortal Kombat’ met B-filmheld Christopher Lambert. Daarna was het even rustig, maar al snel werd de adolescent getrakteerd op verfilmingen van bijvoorbeeld ‘Resident Evil’ en ‘Tomb Raider’.

De makers van dit soort games zijn zich er goed van bewust dat hun doelgroep voor 90 procent bestaat uit jonge mannen en hoe kan je beter de aandacht trekken van een jonge man dan met een prachtige vrouw? Lara Croft is de natte droom van elke gamer: jong, mooi, onoverwinnelijk, gehuld in strakke hotpants en voorzien van een absurd grote voorgevel. De games waren niet aan te slepen en een verfilming kon niet op zich laten wachtten en zo geschiedde: in 2001 kwam ‘Lara Croft: Tomb Raider’ uit met in de hoofdrol Angelina Jolie.

Angelina Jolie draait ondanks haar jeugdige leeftijd al aardig wat jaartjes mee in de filmwereld, in 1995 brak ze door met ‘Hackers’ en in 2000 mocht ze een Oscar in ontvangst nemen voor haar bijrol in ‘Girl, Interrupted’. Ondanks haar Oscar, die ze wel echt verdiend had, zijn er nog steeds twijfels over haar acteerkwaliteiten. Haar onstuimige leven buiten de set en haar onbeschrijflijke schoonheid zorgen ervoor dat er altijd mensen zijn die blijven roepen dat ze nooit echt serieus genomen zal worden als actrice. De hoofdrol in de verfilming van een videogame helpt dan ook niet mee, maar dat mag de pret allemaal niet drukken: ‘Lara Croft: Tomb Raider’ is een prima formulefilm en Angelina Jolie is perfect gecast en werd dankzij deze film pas echt een internationale superster.

Dan het verhaal: Lara Croft stuit bij toeval op een geheime bergplaats waarin zich een bijzondere klok bevindt. Deze klok is daar door haar verdwenen vader verstopt en in de klok bevindt zich een aparte sleutel. Deze sleutel dient gebruikt te worden als alle planeten op één lijn staan en degene die op dat moment de Driehoek bezit heeft een enorme macht. De Illuminati, een duister gezelschap, is er op uit om deze sleutel in handen te krijgen en Lara Croft moet er alles aan doen om hen te stoppen.

Lara is een soort kruising tussen James Bond, Indiana Jones en vooruit, Foxy Brown. Zoals het een goede heldin betaamt is ze overal de beste in: vechten, schieten, motorrijden, hondensleebesturen en spreekt ze de lokale bevolking in Cambodja en Siberië moeiteloos aan in hun eigen taal. Ze lost raadsels zonder problemen op en loopt zelden een schrammetje op. Ze is bijna onuitstaanbaar feilloos, maar als je bedenkt dat de “echte” Lara Croft ook zo is, is het alleen maar begrijpelijk dat de makers haar op deze wijze geportretteerd hebben. Angelina Jolie zet een uitstekende Lara neer, op kosten van de studio heeft ze haar borsten laten vergroten naar een fraaie 90D en ze zorgt ervoor dat deze goed en gehuld in strakke kleding veelal in beeld zijn. Met haar Engelse accent is ze overtuigend als de koele, berekenbare grafrover die vleugjes Bondiaanse humor laat zien. Er is wel meer naar James Bond gekeken, zoals de openingsscène bijvoorbeeld. Elke James Bond-film begint met een spetterende actiescène en ook in ‘Tombraider’ is deze eerste scène bijzonder fraai en smaakt deze naar meer.

Naast Angelina Jolie zien we in een bijrol ook nog Jon Voight als haar vader en het leuke is dat deze man in het echte leven ook haar vader is (Angelina Jolie zijn haar voornamen, Voight is haar achternaam). Daarnaast is Daniel Craig (James Bond) nog te zien als collega-grafrover en de chemie tussen de twee avontuurlijke archeologen is goed te noemen.

‘Lara Croft: Tomb Raider’ is ondanks de standaard ongeloofwaardigheden een prima film met veel spectaculaire actiescènes, prachtige locaties en een fantastische Lara Croft die door niemand beter neergezet had kunnen worden dan Angelina Jolie.

Hendrik Dijkhuis

Bioscooprelease: 19 juli 2001