Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life (2003)

Regie: Jan de Bont | 117 minuten | actie, avontuur, fantasie, thriller | Acteurs: Angelina Jolie, Gerard Butler, Chris Barrie, Robert Atiko, Robert Cavanah, Ciarán Hinds, Djimon Hounsou, Noah Taylor, Til Schweiger, Simon Yam, Terence Yin, Daniel Caltagirone, Fabiano Martell, Jonathan Coyne, Ronan Vibert

De grote vraag is natuurlijk of Jan de Bont erin is geslaagd om een waardige en boeiende opvolger te maken van ‘Lara Croft: Tomb Raider’. Ondanks dat er weinig ruimte is voor een totaal vernieuwd concept, heeft hij van het tweede deel een betere film weten te maken. Het verhaal, (Lara Croft bezoekt in de film diverse landen en continenten, teneinde Pandora’s Box eerder te vinden dan Jonathan Reiss, een Nobelprijswinnaar, die het terrorisme steunt door biochemische wapens te verkopen), mag dan wel niet origineel of veel diepgang hebben, toch weet hij de aandacht van de kijker vast te houden. De combinatie van mooie locaties, special effects en ruim voldoende actiescènes maken de film meer dan interessant.

Angelina Jolie hoeft in deze film weinig acteertalenten te tonen, maar lichamelijk is de rol van Lara Croft veeleisend. Het pleit dan ook voor haar dat zij de meeste stunts zelf heeft gedaan. De chemie tussen Angelina Jolie en haar tegenspeler, Gerard Butler, is niet optimaal, maar scoort voor deze film net een voldoende zodat het niet storend overkomt. De overige acteurs en actrices hebben eigenlijk meer een bijrol omdat alle aandacht op Lara Croft gevestigd is. In feite hebben we hier te maken met een vrouwelijke 007. Ook hier is het de strijd van het goede tegen het kwade, waarbij uiteindelijk het goede overwint. Zoals in een ‘Bond’-film kent deze film een slechterik, die bereid is om tot het uiterste te gaan om absolute macht te verkrijgen. Lara Croft wordt door de Britse regering op pad gestuurd en is net zo eigenwijs als James en bespeelt mannen zoals James dat met het vrouwelijk schoon doet. Zo kunnen we nog wel even doorgaan met het noemen van overeenkomsten. Daar waar regelmatig nieuwe ‘James Bond”-films het licht zien moeten we maar afwachten of de personage Lara Croft de filmmaker genoeg mogelijkheden biedt om nog een derde deel te maken. Dit deel is in ieder geval een must voor Lara-fans en liefhebbers van actiefilms.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 7 augustus 2003