Largo Winch (2008)

Regie: Jérôme Salle | 108 minuten | actie, thriller | Acteurs: Tomer Sisley, Kristin Scott Thomas, Miki Manojlovic, Mélanie Thierry, Gilbert Melki, Karel Roden, Steven Waddington, Anne Consigny, Radivoje Bukvic, Nicolas Vaude, Benedict Wong, Gérard Watkins, Wolfgang Pissors, Theodore Thomas, David Gasman, Elizabeth Bennett, Eddy Ko, Bojana Panic, Ivan Marevich, André Oumansky

‘Largo Winch’ is gebaseerd op de vooral in Frankrijk en België populaire stripverhalenreeks met dezelfde titel. Eerder werd er al een tv-serie gemaakt rondom de avonturen van de rebelse erfgenaam, maar deze behaalde niet het beoogde succes. Met de verfilming van het door hemzelf en Julien Rappeneau geschreven scenario, gebaseerd op de eerste vier albums, probeert regisseur Jérôme Salle een waardige adaptatie te maken. En dat is hem gelukt. De film is een stijlvol, adrenalineverhogend actievehikel, met een sterk verhaal en een geloofwaardige held. Minder stoer als James Bond, zonder het geheugenprobleem van Jason Bourne, maar met de flair van een kosmopoliet.

Met scènes die afwisselend in de tegenwoordige tijd dan wel in de jonge jaren van het titelpersonage spelen wordt langzaam een beeld geschetst van een complexe jeugd. Largo wordt als baby’tje uit een weeshuis geadopteerd door Nerio Winch, een rijke man, die het kind, samen met een ander jochie dat hij in eerste instantie alleen zou adopteren, bij de bevriende Hannah en Josip onder brengt, die Largo opvoeden als hun eigen kind, zonder hem echter voor te liegen over zijn echte vader. Als Largo een jaar of tien is haalt Nerio hem op om hem klaar te stomen voor zijn echte rol, die van erfgenaam.

Wanneer Nerio vermoord wordt, blijkt dat niemand in het bedrijf op de hoogte was van Largo’s bestaan, zelfs onderdirectrice Ann Ferguson (Kristin Scott Thomas) niet. Ongeveer tegelijkertijd wordt Largo er echter ingeluisd door een knappe, verleidelijke dame (Mélanie Thierry), zodat hij in een gevangenis in Sao Jose (Brazilië) terecht komt. Hij weet echter op een spectaculaire wijze te ontsnappen, met behulp van zijn vaders trouwe kameraad Freddy (Gilbert Melki). Het is het begin van een spannend avontuur, waarbij je nooit zeker weet wie er te vertrouwen is en of onze titelheld nu eigenlijk wel die twintig miljard dollar wil hebben.

Als Largo Winch zien we de Franse stand up komediant Tomer Sisley. De rol zit hem gegoten als een Italiaans maatpak. Op overtuigende wijze zet hij een avontuurlijke vrijbuiter neer, die het hart op de goede plaats heeft. Hij is aantrekkelijk genoeg om het vrouwelijke publiek aan te spreken, maar ook weer niet zo knap dat de mannelijke kijkers zich er aan zullen storen. De in Belgrado geboren acteur Miki Manojlovic vertolkt de rol van Nerio Winch en doet dat eveneens zeer verdienstelijk. Kristin Scott Thomas verdwijnt helemaal in haar rol van Ann Ferguson. Hoewel zij vrijwel de bekendste naam uit de cast is, doet haar acteerspel je vergeten dat je naar een beroemde actrice zit te kijken.

Naast het goede acteerwerk, valt de naadloze samensmelting van talen op. In ‘Largo Winch’ spreekt men vier talen: Engels, Frans, Portugees en Kroatisch en dit komt volstrekt natuurlijk over. De film heeft internationale allure en ontstijgt het Europese niveau, hoewel de film uiteraard meer Europees aan doet dan een James Bond of een Bourne. Dat is overigens zeker geen negatief punt: in tegenstelling tot menig James Bond avontuur is het verhaal van ‘Largo Winch’ wel logisch opgebouwd, beter te volgen en minstens (wellicht juist wel daarom) zo spannend.

“Er is wat je van het leven krijgt, en wat je ervan maakt,” zo stelt Nerio in de film. “Dat zijn de twee dingen die maken wat je bent.” Datzelfde geldt voor deze verfilming. Salle kreeg het stripverhaal en maakte er een zeer vermakelijke actieprent van, waarvan je er zo zeven in een week zou willen zien. Dat maakt hem een talentvolle filmmaker en iemand om in de gaten te houden. Laat die vervolgen maar komen!