Lassie (2005)

Regie: Charles Sturridge | 100 minuten | familie, avontuur | Acteurs: Peter OToole, Samantha Morton, John Lynch, Peter Dinklage, Jonathan Mason, Hester Odgers, Robert Carr, Ken Drury, Gregor Fisher, Edward Fox, Robert Hardy, Celyn Jones, Jamie Lee, Nicholas Lyndhurst, Kelly Macdonald, David Monteath, Steve Pemberton, Brian Pettifer, Jemma Redgrave, John Standing, Angela Thorne, Peter Wight, Mason

Hoewel iedereen wel eens van Lassie heeft gehoord, weten maar weinigen iets over haar herkomst. De Schotse collie dook voor het eerst op in het verhaal ‘Lassie Come Home’ uit 1938. Het verhaal werd een roman, de roman werd een film, de film werd een eindeloze reeks sequels, televisieseries en tekenfilms. Met zoveel voorgangers lijkt het reanimeren van deze veterane een alleszins overbodige onderneming. Met de nadruk op lijkt.

Deze ‘Lassie’ uit 2005 gaat terug op het oorspronkelijke verhaal van Eric Knight en lijkt in niets op de populaire Amerikaanse reeks uit de jaren 50 en 60. Deze adaptatie ademt eerder de geest van Charles Dickens en Hector Malot (‘Alleen op de Wereld’), al stamt ‘Lassie’ van veel later datum en is hij iets lichter van toon. De Brit Charles Sturridge bleek de aangewezen regisseur voor dit karwei. Sturridge werd vooral bekend door zijn sublieme televisiebewerking van ‘Brideshead Revisited’, ook al zo’n klassieker.

Deze heerlijk ouderwetse ‘Lassie’ blijkt een juweel van een familiefilm, waarbij je niet weet waar je moet beginnen met de loftuitingen. De fotografie is bij Sturridge in prima handen; de groene heuvels, donkere meren en nevelige wouden zien er alle prachtig uit, terwijl de vooroorlogse steden en dorpen vooral appelleren aan nostalgische gevoelens. De cast is geweldig, van jong tot oud, van dwerg tot kind tot collie. Hoewel er vele bekende namen zijn te vinden (Morton, O’Toole, Dinklage), is de cast zorgvuldig op karakter geselecteerd en zodoende is iedere rol perfect ingevuld: van het bleke bekkie van Jonathan Mason (Joe) tot de eigengereide trekken van Hester Odgers (Cilla). Zonder de anderen tekort te doen, wordt de indrukwekkendste rol hier neergezet door Peter Dinklage als Rowlie, een dwerg die rondreist met zijn hondje en poppentheater.

Hoewel goedkoop sentiment voortdurend op de loer ligt, mikt ‘Lassie’ eerder op subtiele ontroering. Het zijn vooral de gevoelige monoloogjes die tegen de collie worden afgestoken waarvan je een brok in de keel krijgt. Het afscheid tussen Lassie en Rowlie is daarvan nog het beste voorbeeld. Geen tranen of ander groots vertoon, maar wijze, lieve en warme woorden.

Daar bovenop kent ‘Lassie’ een slim script, dat nooit in een kinderlijke toon vervalt en waarvan de humor ook de oudere kijker zal aanspreken. Zo bewijst deze puur Britse adaptatie dat geen verhaal zo versleten is of er kan nieuw leven in worden geblazen. Met ‘Lassie’ hebben regisseur Sturridge en zijn fantastische cast een van de mooiste familiefilms van het nieuwe millennium geproduceerd. Een hartverwarmend avontuur voor jong en oud.