Last Chance Harvey (2008)

Regie: Joel Hopkins | 92 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Dustin Hoffman, Emma Thompson, Eileen Atkins, Kathy Baker, Liane Balaban, James Brolin, Richard Schiff, Tim Howard, Wendy Mae Brown, Bronagh Gallagher, Jeremy Sheffield, Daniel Lapaine, Patrick Baladi, Adam James, Michael Landes

De laatste kans voor Dustin Hoffman om een romantisch komisch drama te maken? Of zijn laatste kans om weer eens een volwaardige rol neer te zetten? De 71-jarige acteur ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd, die men wijselijk verzwijgt; hij moet een man van net iets jonger dan zestig voorstellen. Maar goed, Hoffman redt het ook met zijn acteerwerk. Het was alweer een tijdje geleden dat hij in een grote film een hoofdrol van betekenis speelde. Niet dat de rol van Harvey nu vergelijkbaar is met Michael Dorsey/Dorothy Michaels uit ‘Tootsie’ of Ted Kramer uit ‘Kramer vs. Kramer’. En dat ligt vooral aan de film. We hebben hier namelijk te maken met een degelijk uitgevoerde, maar verrassingsloze stijloefening. Het woord ‘komedie’ is nog van toepassing en zou weggelaten kunnen worden, ware het niet dat de film voor een werkelijk interessant drama toch iets te weinig diepgang heeft. Lastig. ‘Entertainment’ is hier toch het magische woord en daarvoor is dan weer het woordje ‘romantiek’ toegevoegd.

En romantisch is het allemaal best. Londen ligt er mooi bij en wordt min of meer voorgesteld als een soort Noord-Europese variant op Parijs, wat het natuurlijk niet is, maar aan idyllische plekjes in ieder geval geen gebrek. De twee geliefden zijn geen jonge duifjes meer maar hun chemie is geloofwaardig, zowel in het script als in regie en spel.  De nieuwe Britse regisseur Joel Hopkins heeft zijn best gedaan en brengt een aardige film, maar neemt geen enkel risico. ‘Last Chance Harvey’ is dus niets nieuws onder de zon, maar toont een prettig samenspel tussen twee acteurs met wie het bijna niet mis kan gaan. Want naast Hoffman doet ook Emma Thompson haar werk goed en haalt ze met een voldoende de eindstreep.

Dat geldt ook voor de film, die geen Oscars zal opleveren en geen vermelding in de top tien van leukste, ontroerendste of gewoon ‘beste’ romantische films, maar die wel de moeite waard is en doet wat hij moet doen: onderhouden, met een lach en een traan, van begin tot einde.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 12 maart 2009