Last Holiday (2006)

Regie: Wayne Wang | 112 minuten | drama, komedie | Acteurs: Queen Latifah, LL Cool J, Gérard Depardieu, Timothy Hutton, Giancarlo Esposito, Alicia Witt, Jane Adams

‘Last Holiday’ is een remake van de gelijknamige film uit 1950 met Sir Alec Guiness in de hoofdrol als George Bird. Queen Latifah speelde eerder in ‘Chicago’ (2002) een lekkere rol als de zwoele, corrupte gevangenisdirectrice ‘Mama’. Wayne Wang is de regisseur van de prachtige film ‘Smoke’ (1995) over gewone mensen met hun grote en kleine drama’s.

Het gegeven van een terminale patiënte die in het zicht van de dood besluit om eindelijk te doen wat ze wil doen en te zijn wie ze wil zijn en daarbij iedereen in haar omgeving meesleept, is ijzersterk. Het is een unieke kans om te laten zien wat een onafwendbaar noodlot doet met een mens. De beelden en decors in de film zijn vaak mooi, de kleding is prima. En er zit veel soul in met als hoogtepunt een optreden van Smokey Robinson die een ontroerende uitvoering van ‘Tracks of My Tears’ ten beste geeft. Toch is ‘Last Holiday’ geen goede film. Dat is uitsluitend te wijten aan miscasting en slecht acteerwerk.

Queen Latifah speelt goed. Jammer genoeg met uitzondering van de openingsscène waarin ze aanstellerig een verlegen vrouw speelt die niet hard genoeg zou durven zingen in het gospelkoor. Dat ziet er raar uit. Maar verder is haar optreden, zeker gezien de rampzalige optredens van bijna de hele cast, ruimschoots voldoende. Ze ontroert op de juiste momenten en ze is warm en dapper. De enkele keer dat ze worstelt met haar rol is dat buiten haar schuld.

Het optreden van LL Cool J is belachelijk. Wat doet iemand die niet kan acteren in een film? En zijn aandeel als ‘love interest’ kan maar beter zo snel mogelijk vergeten worden. Maar erger nog is dat een ervaren acteur als Gérard Depardieu met zo’n schitterende staat van dienst staat te schutteren. Hij moet een chefkok spelen voor wiens eten de mensen in de rij staan en grote bedragen neertellen, maar het enige wat hij doet is in opperste verbazing en paniek rondkijken bij het zien van al het eten en de spullen in zijn eigen keuken. Ook zo’n fantastische acteur als Timothy Hutton gaat bijna (gelukkig niet helemaal) onderuit als de slechterik. De enige die naturel en geestig speelt is Ranjit Chowdry als dr.Gupta, maar zijn piepkleine rol kan de film niet redden.

Het had allemaal veel erger gekund, maar dit is ronduit een gemiste kans. Zonde.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 11 mei 2006