Late Bloomers (2011)

Regie: Julie Gavras | 95 minuten | drama | Acteurs: William Hurt, Isabella Rossellini, Doreen Mantle, Kate Ashfield, Aidan McArdle, Arta Dobroshi, Luke Treadaway, Leslie Phillips, Hugo Speer, Joanna Lumley, Simon Callow, Iona Warne, Ryan Quartley, Nicholas Farrell, Sushil Chudasama, Joanna Bobin

Stilstaan bij je eigen sterfelijkheid is erg confronterend. De jaren beginnen te tellen, het lichaam reageert niet meer zo goed als het vroeger deed en herinneringen vervagen met de dag. Het stel in ‘Late Bloomers’ kan erover meepraten…

Mary (Isabella Rossellini) en Adam (William Hurt) zijn dertig jaar met elkaar getrouwd. Een hele tijd. Een tijd waarin veel is gebeurd. Het koppel komt langzaamaan tot de conclusie dat ze uit elkaar aan het groeien zijn en dat hun liefde aan het verwateren is. Adam worstelt met zijn werk. Als hij een prijs krijgt voor zijn werkzaamheden, vat hij dat op als een afsluiting van een carrière. Mary komt tot de conclusie dat ze een oude vrouw is geworden. Ze krijgt steeds meer te maken met lichamelijke ongemakken en ze ligt als ‘dame op leeftijd’ niet meer zo goed in de markt.

Moderne apparaten die je niet begrijpt, geheugenverlies, de opkomst van een nieuwe generatie en een lichaam dat gebreken begint te vertonen: de eerste tekenen worden zichtbaar. ‘Late Bloomers’ draait om het besef dat je ouder wordt en dat er dingen veranderen. Regisseur Julie Gavras – die samen met Olivier Dazat het scenario schreef – heeft met Rossellini en Hurt twee sterke hoofdrolspelers in handen. De twee laten zien dat je ook waardig oud kunt worden en dat allerlei cosmetische ingrepen en wanhopige pogingen om er jong uit te zien – of de schijn op te houden dat je bent – niet nodig zijn.

Jammer dat Gavras het af en toe er wel erg dik bovenop legt. Op een gegeven moment weet je het wel: met ouder worden komen gebreken. De boodschap is duidelijk. Helaas word je continue met deze thematiek om de oren geslagen. De balans tussen humor en drama is ook niet altijd even sterk uitgewerkt. Sommige grappen verschijnen te snel na een dramatische scène en vice versa. De spanningsboog verslapt regelmatig. Ook de soundtrack is bij vlagen te pompeus en te opdringerig.

Het charmante spel van de hoofdrolspelers houdt de boel bij elkaar. Met een sterker script had dit een indrukwekkende tragikomedie kunnen worden, maar nu is het een halfgeslaagde acteursfilm met een paar langdradige scènes en een handjevol geslaagde one-liners geworden. Zonde, want hier had meer in gezeten.

‘Late Bloomers’ verschijnt dinsdag 28 augustus 2012 op DVD.