Laura’s ster – Lauras Stern (2004)

Regie: Piet De Rycker, Thilo Rothkirch | 80 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: : Céline Vogt, Sandro Iannotta, Maximilian Artajo, Brit Gülland, Heinrich Schafmeister, Mirco Nontschew, Martin Reini, Eva Mattes, Peter Fitz, Mogens von Gadow, Hildegard Krekel, Adrian Wilms, Tobias Klausmann, Clemmie Hooton, Anthony Da Silva, Matthew Thomas Davies, Rebecca Vere, Nich Saich, Tim Everett, Rosa Alessi, Charlie Brown, Joshua Capstick, David Perkins, Beth McCord | Nederlandse stemmencast: Veerle Burmeister, Xavier Werner, Jurre Wieten, Hans Kesting, Ingeborg Wieten

‘Lauras Stern’ is de originele titel van deze in Nederland onder de naam ‘Laura’s ster’ uitgebrachte film. Een Duits fabrikaat dus, van het duo Piet De Rycker en Thilo Graf, dat ook verantwoordelijk is voor de ‘De kleine ijsbeer’-franchise. ‘Laura’s ster’ is een lieve, vertederende, tweedimensionale tekenfilm, geschikt voor een doelgroep van kinderen van vier tot tien. Voor oudere kinderen is de prent wellicht minder interessant, omdat er niet echt veel gebeurt. De film is met tachtig minuten precies lang genoeg om de aandacht vast te houden van jonge kinderen. Ouders die met hun kroost meekijken, zullen zich wel weer vermaken, het is een degelijk produkt geworden.

Uiteraard zit er een stortbui aan clichés in de film verwerkt en het enige rebelse dat in de film zit is het feit dat Laura tegen haar ouders in gaat. Toch is de film de moeite waard en de hoofdpersonen hebben de potentie om de harten van veel kids te veroveren. In Duitsland is ‘Laura’s ster’ mateloos populair, er is een tv-serie (de film kwam pas daarna) en je kunt allerlei merchandise aanschaffen.

De muziek is van Hans Zimmer en past perfect bij het geheel, waarbij de strijkinstrumenten het meest opvallen. Laura’s moeder speelt dan ook cello, hetgeen nog een redelijk belangrijk plotonderdeel is.

‘Laura’s ster’ is de verfilming van een boek van Klaus Baumgart en de film weet de magie van het boek redelijk over te brengen. Hoe ongeschikt een ster ook is als speelkameraadje voor een kind, dat vergeet je door de mooie, voornamelijk in zachte pasteltinten gekleurde animaties. Het is knap dat de makers van de film een boek van slechts dertig bladzijden hebben weten te verwerken tot een film van bijna anderhalf uur.

Een liefdevol verhaal, zonder geweld, weinig actie, met een moraal, het is bijna een unicum in kinderfilmland, maar ‘Laura’s ster’ biedt het allemaal. Omdat het verhaal tijdloos is, zou dit best een klassieker kunnen worden.

Bioscooprelease: 5 oktober 2005