Le beau mariage (1982)

Regie: Eric Rohmer | 95 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Béatrice Romand, André Dussollier, Féodor Atkine, Arielle Dombasle, Huguette Faget, Thamila Mezbah, Sophie Renoir, Hervé Duhamel, Pascal Greggory, Vincent Gauthier

Wat kun je verwachten van een film die begint met een oranje achtergrond waarop de begincredits geprojecteerd worden, begeleid door een ouderwetse disco-soundtrack? Een typische jaren tachtig film? Of is dit juist bedoeld om de kijker van het begin af aan te misleiden?

Dat we met een film uit de jaren tachtig te maken hebben blijkt al snel. Of beter gezegd, dit is op te maken uit onder meer de haardracht, de kleding en de muziek. Het onderwerp daarentegen is tijdoverschrijvend. Is er ooit een periode geweest waarin mensen niet nadachten over beslissingen die zij moesten nemen in het leven?

Sabine (Béatrice Romand) weet wat dat betreft maar al te goed wat ze wil en dat steekt ze niet onder stoelen of banken. Voelt ze zich ergens niet prettig bij, dan stopt ze daarmee. Behandelt iemand haar niet op de juiste wijze, dan geeft ze hier blijk van. Is ze in iemand geïnteresseerd, dan laat ze dit merken ook. Sabine is de centrale figuur in deze film en niet bepaald op haar mondje gevallen.

‘Le beau mariage’ is dan ook grotendeels gevuld met haar gedachten in de vorm van behoorlijk lange gesprekken tussen Sabine en haar moeder, Sabine en haar beste vriendin, en Sabine en Edmond, de man waar ze mee wil trouwen. In al deze gesprekken is zij de persoon die het meest en het liefst aan het woord is. Gelukkig gaat haar gedachtestroom niet snel vervelen. Ze weet zich op een interessante manier te uiten en je bent als kijker vrij snel geneigd om (bijna letterlijk) met haar mee te gaan. Ze is geen onsympathiek persoon en het is bovendien niet vervelend om een kijkje te krijgen in haar psyche.

De dialoog in deze film is ijzersterk, getuigt van vakmanschap als het op het verwoorden van gedachten aankomt en bovendien van mensenkennis. Het is haast niet te geloven dat het scenario van in zijn geheel door een man van rond de zestig (Rohmer zelf) geschreven is. De gesprekken komen immers behoorlijk realistisch over en dit is niet alleen te danken aan de sterk acterende cast. Dit realisme geeft de kijker haast het gevoel dat hij als extra persoon in het leven van Sabine aanwezig is. Het is om deze reden een film waarin je makkelijk op kunt gaan.

‘Le beau mariage’ zit goed in elkaar en oogt op alle vlakken prima verzorgd. Hij is goed te plaatsen in het oeuvre van Rohmer en gaat over onderwerpen waarin velen zich zullen herkennen. Alhoewel de inhoud – zoals bij een groot deel van zijn werk het geval is – de overhand lijkt te hebben, valt er ook visueel zo nu en dan wat te genieten. Verwacht echter niet teveel mooie plaatjes, maar ga uit van een lekkere praatfilm die zeker niet gelikt overkomt. Een film bovendien die realistischer is dan menig andere productie.

Vincent Nijman