Le dernier coup de marteau (2014)

Regie: Alix Delaporte | 82 minuten | drama | Acteurs: Romain Paul, Clotilde Hesme, Grégory Gadebois, Candela Peña, Tristán Ulloa, Farida Rahouadj, Farid Bendali, Mireia Vilapuig, Victor Sánchez, Maria Machado, Daniel Rossignol, Naïa Bousquet, Stéphane Varupenne, Cédric Chatelain

‘Le dernier coup de marteau’ is niet het type film dat dingen mooier uit wil laten komen dan ze zijn. Er worden geen doekjes om gewonden: de zaken staan er slecht voor. In het mooie Montpellier woont Victor met zijn moeder in een trailer op het strand. Romantisch is het wel, maar het zijn niet de meest ideale leefomstandigheden. En er zijn geldproblemen. En oh ja, moeder heeft kanker. Victors vader is een orkestdirigent, en hoewel de jongen hem nooit eerder ontmoet heeft besluit hij hem op te zoeken wanneer hij een concert in Montpellier geeft.

Genoeg aanleiding tot sentimentaliteit dus. Maar de sterkte van deze film is net dat regisseuse Alix Delaporte nooit langer stilstaat dan nodig bij de onvermijdelijke clichés die bij dit type plot horen. Er worden de kijker geen emoties door de strot geramd. Delaporte laat netjes de ruimte voor de kijker om te reflecteren en te interpreteren.

We kennen Delaporte van het prachtige maar erg realistische ‘Angèle et Tony’. ‘Le dernier coup de marteau’ is even mooi en ook wel iets toegankelijker dan zijn voorganger. Bovendien is de jonge Victor zo’n ontroerend en meeslepend personage dat je niet anders kan dan van hem houden. Een erg knappe vertolking van de debuterende Romain Paul draagt daar uiteraard veel aan bij. Ook werkt Delaporte opnieuw samen met de beeldschone actrice Clotilde Hesme die wederom uitstekend werk verricht in de rol van de moeder.

De muziek die door het klassieke orkest onder handen genomen wordt is Mahlers zesde symfonie. Het mooie is dat deze muziek door de hele film geweven zit waardoor het echt tot leven kan komen. Dat gaat perfect samen met het fraaie landschap waarin ‘Le dernier coup de marteau’ zich situeert. De prachtige kleuren van het altijd zonnige Montpellier geven deze film een licht karakter.

‘Le dernier coup de marteau is een erg veelzijdige film. Delaporte behandelt zowel een moeder-zoonrelatie als een vader-zoonrelatie. Bovendien is dit een typische coming of age en dan is er ook nog ruimte gelaten voor een kleine zomerromance. Gelukkig geeft de sereniteit waarmee de filmmaakster te werk is gegaan ‘Le dernier coup de marteau’ een fijn ritme en genoeg rustmomenten met mooie shots. Dat komt de plot erg ten goede, dat objectief gezien ietwat chaotisch is. ‘Le dernier coup de marteau’ is, net als zijn voorganger ‘Angèle et Tony’ een klein pareltje dat hoogstwaarschijnlijk voor het overgrote publiek tussen de mazen van het net zal glippen. Ga hem toch vooral kijken is dus de boodschap!

Esca van Blarikom

Bioscooprelease: 9 april 2015
DVD-release: 19 augustus 2015