Le fils de l’épicier (2007)

Regie: Eric Guirado | 96 minuten | drama | Acteurs: Nicolas Cazalé, Clotilde Hesme, Jeanne Goupil, Daniel Duval, Stéphan Guérin-Tillié, Liliane Rovère, Paul Crauchet, Chad Chenouga, Benoît Giros, Ludmila Ruoso, Robert Court, Jemmy Walker

‘Le fils de l’épicier’ is bijna een ode aan het leven op het Franse platteland. Fraaie landschappen en dorpse beelden uit de Provence komen regelmatig in beeld. Voor francofielen dus zonder meer een aanrader.

Het verhaal van ‘Le fils de l’épicier’ is relatief klein en ongecompliceerd, zonder echter te luchtig te worden. De zoon van een kruidenier keert terug naar zijn geboortedorp. Aanleiding is de hartinfarct van zijn vader. Deze kan zijn kruidenierswinkel met daarbij een rijdende SRV-wagen door zijn ziekte niet uitoefenen. Antoine heeft altijd een moeilijke relatie met zijn vader gehad en is zijn familie en geboortedorp ontvlucht voor werk in de grote stad (Lyon). Hij is daar zeker niet de geslaagde man geworden, hij heeft allerlei kleine tijdelijke baantjes en woont in een bijzonder rommelig appartement. Hij gaat naar het ziekenhuis en ontmoet daar zijn moeder en broer. De problematiek van de moeizame relatie met zijn vader is overduidelijk, hij gaat de kamer waar zijn vader ligt niet binnen.

Niettemin belooft hij – mede onder druk van zijn broer, die hem verwijt zich altijd te drukken voor problemen en die allemaal aan hem over te laten – zijn moeder tijdelijk te helpen met het runnen van de winkel. Hij neemt zijn buurmeisje Claire (Clothilde Hesme) mee, die denkt zich op het platteland goed te kunnen voorbereiden voor examens. Hun vriendschap is zuiver platonisch, maar heimelijk is hij toch wel op haar gesteld.  Antoine is nors en weinig klantvriendelijk als hij met de SRV-wagen zijn rondjes langs de klanten rijdt. Voor het op verzoek van een klant doen van een gebed in de kerk rekent hij 5 euro. Dat soort dingen doet hij toch zeker niet voor niets? Claire heeft echter een aangeboren flair om met mensen om te gaan en begeleidt hem later op zijn ritten. Die uitwerking is heilzaam, Antoine draait bij en begint zijn klanten langzaam te (h)erkennen als echte mensen. Hij ziet dat hij niet alleen een leverancier is van dagelijks noodzakelijke spullen, maar dat hij in deze geïsoleerde gemeenschappen waar veel ouderen wonen ook een belangrijke andere, menselijke, rol vervult.

De regisseur heeft behendig de val weten te vermijden het allemaal wat al te gemoedelijk te maken. De menselijke problematiek blijft voldoende overeind om het verhaal voldoende body te geven. Dat romantiek uiteindelijk wel een rol gaat spelen in dit verhaal is natuurlijk niet verrassend. In die zin volgt het scenario enigszins bekende paden, de filmliefhebber weet wat hij kan verwachten.

Nicolas Calazé speelt overtuigend als Antoine en ook de vertolking van de rol van Claire door Clothilde Hesme is aanstekelijk. Vader (Daniel Duval), moeder (Jeanne Goupil) en broer (Stéphan Guérin Tillié), die zo zijn eigen problemen heeft met zijn echtgenote die hem heeft verlaten, acteren zonder meer adequaat. Een bijzondere rol is weggelegd voor de dorpsbewoners en lokale ‘acteurs’ die met hun enthousiaste inbreng kleur en ambiance aan het verhaal geven. Een film waarin de hoofdpersoon weer leert om mensen te geven. ‘Le fils de l’épicier’ is zowel een prima zomeravondfilm als een warm aanvoelende feel good movie. Herbeleef uw vakantie op het Franse platteland via de fraaie beelden en de prachtige koppen van de lokale typetjes.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 17 juli 2008