Le meraviglie (2014)

Regie: Alice Rohrwacher | 111 minuten | drama | Acteurs: Alba Rohrwacher, Maria Alexandra Lungu, Sam Louwyck, Sabine Timoteo, Agnese Graziani, Monica Bellucci, André Hennicke, Luis Huilca, Eva Lea Pace Morrow, Maris Stella Morrow, Carlo Tarmati, Margarete Tiesel

Dit prachtige pastorale drama van Alice Rohrwacher (‘Corpo Celeste’), won in 2014 geheel terecht de Grand Jury prijs op Cannes. Rohrwacher werkt voor haar tweede film samen met haar zus, Alice Rohrwahcer, die de rol van de moeder van het gezin vertolkt. ‘Le meraviglie’ vertelt het verhaal van een bijenimker en zijn gezin, die in de Italiaanse provincie Umbrië afgeschermd van de buitenwereld op hun eigen ritme hun gangetje gaan. De oudste dochter, Gelsomina, droomt na een ontmoeting met een tv-presentatrice (gespeeld door de geweldige Monica Bellucci) van een deelname aan een commerciële tv-wedstrijd waarin verschillende boerenfamilies de strijd aangaan om verkozen te worden tot ‘Meest Traditionele Gezin’. Dat gaat echter totaal in tegen de principes van idealistische vader Wolfgang (Sam Louwyck), die zijn gezin liever niet blootstelt aan geld en show.

‘Le meraviglie’ is niets minder dan een wonderlijke film. Je weet dat je naar het werk van een goede filmmaker zit te kijken als die erin slaagt de kijker zich te laten identificeren met iemand waarmee ze objectief bekeken geen enkel raakvlak hebben. Vader Wolfgang is in zijn tirannieke hartstocht een prachtig en charmant figuur. Ondanks de vele conflicten met zijn dochters straalt de liefde die hij voor ze voelt ervan af. Er moet even stilgestaan worden bij de schitterende acteerprestatie van Sam Louwyck. Deze Vlaming begon zijn carrière bij Ballets C de la B als danser en choreograaf en vertolkte in Tom Barmans ‘Anyway The Wind Blows’ de mysterieuze windman. Hij staat in ‘Le meraviglie’ werkelijk fenomenaal te acteren, met zoveel overgave en passie dat het moeilijk is geen sympathie voor zijn personage te voelen. Het zal zeer spannend zijn te zien hoe deze acteur zich verder ontwikkelt.

‘Le meraviglie’ is een feest van schoonheid en authenticiteit. Alice Rohrwacher is een totaal pretentieloze regisseuse die zonder enige opsmuk de meest ontroerende taferelen neerzet. Hoe de familie samen in een groot bed in de tuin slaapt bijvoorbeeld. Of hoe vader Wolfgang als een gek tekeergaat tegen de jagers wiens schoten weerklinken over de velden die warmrood opgloeien in de ochtendzon. Of hoe de jongste dochter Gelsomina sereen bijtjes uit haar mond tevoorschijn tovert en ze vervolgens over haar gezicht laat kruipen.
Rohrwacher weet in deze film dat typische Italiaanse gevoel voor esthetiek te combineren met het exuberante storytellingsvermogen van dit zuiderse volk. De film past eigenlijk heel goed in de traditie van filmmakers als Zoccoli, De Sica en de broertjes Taviani die ook stuk voor stuk ingetogen pareltjes over het Italiaanse plattelandsleven op hun naam hebben staan. ‘Le meraviglie’ is een karakteristieke en hartveroverende schets van een Etruskisch boerengezin die een prachtige fotografie combineert met sterke acteerprestaties en een heerlijk scenario. Aanrader dus!

Esca van Blarikom

Bioscooprelease: 19 maart 2015
DVD-release: 18 juni 2015