Le petit baigneur-The Bouncing Beauty (1967)

Regie: Robert Dhéry | 90 minuten | komedie | Acteurs: Louis de Funes, Robert Dhéry, Andréa Parisy, Franco Fabrizi, Michèle Alexandre, Nicole Vervil, Robert Rollis, Georges Adet, Philippe Dumat, Henri Génès

De bekendste komiek van Frankrijk is zonder twijfel Louis de Funès. In de jaren zestig en zeventig maakte hij veel films en zette en daarmee de Franse cinema op de kaart. De Funès heeft meer dan honderdvijftig films gemaakt, waarvoor hij zelf ook een aantal scenario’s schreef. Hij regisseerde één film, ‘L’avare’. In 1983 overleed De Funès aan een hartaanval. Gelukkig heeft hij veel leuke films achtergelaten.

Zo ook ‘Le petit baigneur’ uit 1968, een luchtige komedie met een vrij simpel verhaal waarin De Funès de rol speelt van de drukke en driftige directeur Louis-Philippe Fourchaume. Hij is de eigenaar van een Frans bedrijf dat zeilboten ontwerpt. Na een ongeluk bij het dopen van een boot, ontslaat Fourchaume zijn ontwerper Castagnier. Wanneer blijkt dat Fourchaume Castagnier nodig heeft om een belangrijk contract binnen te slepen doet Fourchaume er alles aan om zijn ontwerper terug te krijgen. De plot is eenvoudig van opzet maar uitstekend voor een film waarin Louis de Funès zich kan uitleven. Het verhaal is daarom ook van ondergeschikt belang. Het is het geklungel van Louis de Funès wat centraal staat in de film. Zijn humor bestaat veelal uit visuele grappen. Alles wat Fourchaume onderneemt of waarbij hij aanwezig is eindigt in chaos. Het dopen van een boot eindigt met een gat in de romp en het wegslepen van een tractor met zijn eigen auto eindigt in één grote ramp, zijn auto wordt meteen een paar meter langer door het te sterke tegengewicht van de tractor en tot overmaat van ramp slaat de tractor op hol en moet iedereen het ontgelden.

De film is geregisseerd door Robert Dhery, een man met wie De Funès al vaker heeft samengewerkt. Naast regisseren speelt Dhery ook de rol van uitvinder Castagnier. Als regisseer doet hij prima werk, als acteur voegt hij op komische gebied weinig toe aan de film en dat geldt ook voor de andere acteurs. Niemand acteert slecht maar zij zijn meer de aangevers van De Funès. Zijn handelingen zorgen ervoor dat de andere personages in hachelijke situaties terecht komen. Zijn geklungel zorgt dan ook voor een paar grappige situaties, en dat maakt deze film leuk maakt om naar te kijken. Een leuke vondst is de scene in de kerk waar de pastoor in een nogal krakkemikkige preekstoel zit waarbij een deurtje en een microfoon voor de nodige problemen zorgen tijdens de preek. ‘Le petit baigneur’ is geen hoogvlieger, verwacht geen pijn in je buik van het lachen maar je zal deze film wel met een glimlach uitzitten.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 4 april 1968
DVD-release: 16 oktober 2014