Le prénom (2012)

Regie: Alexandre de La Patellière, Matthieu Delaporte | 109 minuten | komedie | Acteurs: Patrick Bruel, Valérie Benguigui, Charles Berling, Guillaume de Tonquedec, Judith El Zein, Françoise Fabian, Yaniss Lespert, Miren Pradier, Alexis Leprise, Juliette Levant, Bernard Murat

Het is een veelbeproefd toneelrecept: een feestelijke bijeenkomst van vrienden of familie waarbij de sfeer omslaat naarmate de avond vordert en de drank rijkelijker vloeit. Opgespaarde frustraties komen boven tafel, geheimen worden opgebiecht en relaties glijden vloekend en tierend naar de rand van de afgrond. Vreemd genoeg kan deze premisse een recept zijn voor zowel een komedie als een tragedie. Of iets er tussenin.

De op dit recept gebaseerde film ‘Le prénom’ kiest duidelijk voor komedie. Broer Vincent en zus Elisabeth komen voor een etentje samen met hun partners Anne en Pierre en oude huisvriend Claude. Wat begint met een discussie over de voornaam van Vincents toekomstige kind, ontaardt na verloop van tijd in een stortvloed aan verwijten, beschuldigingen en schokkende bekentenissen.

‘Le prénom’ is gebaseerd op het gelijknamig toneelstuk van regisseurs Delaporte en De la Patelièrre. Dat dit stuk een groot internationaal succes is, verbaast niet na het zien van de verfilming. ‘Le prénom’ is een spervuur van slimme en geestige dialogen, over besmette voornamen, de prijs van pizza’s en het onopzettelijk verzuipen van een hond, afgewisseld met gezucht en gescheld op zijn Frans. Intonatie, mimiek en timing doen de rest.

‘Le prénom’ kent een geweldig acteursensemble, dat van ieder personage  een geloofwaardig individu maakt. Des te knapper als je bedenkt dat de karakters stuk voor stuk zijn afgeleid van stereotypen: linkse intellectueel, kunstenaar, carrièrevrouw, hoog opgeleide huissloof en materialistische playboy. Met acteerkanonnen als Patrick Bruel, Valérie Benquiqui en Charles Berling valt die stereotypering nauwelijks op. Wat evenmin opvalt, is dat het toneelstuk min of meer als toneelstuk is verfilmd. Alleen aan het begin zijn er wat flashbacks ingebouwd, begeleidt door een voice over die het begrip ouwehoeren tot ongekende hoogten stuwt.

Onder alle vrolijkheid is natuurlijk een boodschap verborgen, over de kracht van familiebanden en vriendschappen. Ook ontkomen we niet aan een enkele serieuze noot en een enkel sentimenteel moment. Maar voor alles is ‘Le prénom’ een vlotte, aanstekelijke en onmiskenbaar Franse komedie. Niet trendy, niet ouderwets, maar tijdloos amusement. Waarbij deze film meteen bewijst dat een veelbeproefd recept nog altijd tot een heerlijke maaltijd kan leiden. Zolang het juiste personeel maar in de keuken staat.

Bioscooprelease: 5 juli 2012
DVD-release: 16 oktober 2012