Le tatoué (1968)

Regie: Denys de La Patellière | 90 minuten | komedie | Acteurs: Jean Gabin, Louis de Funès, Paul Mercey, Yves Barsacq, Pierre Tornade, Jean-Pierre Darras, Joe Warfield, Donald J. von Kurtz, Lyne Chardonnet, Ibrahim Seck, Michel Barbey, Pierre Guéant

Dit is het verhaal van oud-legionair Legrain en kunsthandelaar Mézeray.

Legrain heeft een bijzondere tatoeage op zijn rug. Mézeray herkent in de tatoeage een origineel kunstwerk van de schilder Modigliani. Wanneer de twee elkaar ontmoeten probeert Mézeray de tatoeage los te weken bij Legrain. Die gaat akkoord op één voorwaarde: de kunsthandelaar zorgt ervoor dat het buitenhuisje van de oud-legionair wordt opgeknapt. Dus vertrekken de twee naar de Périgord waar dat buitenhuisje staat.

Zou Roald Dahl dit verhaal hebben geschreven, dan was de oud legionair nooit teruggekeerd van het uitstapje. Maar ‘Le tatoué’ is een komedie naar Frans recept. En nog een leuke ook. Dit komt vooral omdat hoofdrolspelers Jean Gabin (Legrain) en Louis de Funès (Mézeray) voldoen aan de belangrijkste eis voor een komisch duo: ze zijn complementair. De onverstoorbare Gabin vormt het perfecte tegenwicht voor de driftige de Funès. De grappen zijn gelijkelijk verdeeld, de sympathie van de kijker zal nooit helemaal doorslaan naar de een of de ander.

‘Le tatoué’ scoort ook hoog op het onderdeel humor. Die blijft fris door zijn variatie. Er zijn bizarre grappen, zoals wanneer de kunsthandelaar van zijn vrouw eist om elkaar voortaan met ‘u’ aan te spreken.  Er is slapstick, er zijn taalgrapjes, er zijn enorm veel misverstanden en er zijn enkele visuele grappen. Het meest geslaagd zijn nog de grappen die voortkomen uit herhaling. Situaties die steeds weer terugkeren, fouten die steeds opnieuw worden gemaakt.

‘Le tatoué’ heeft bovendien nog wat vrolijke muziek te bieden, een paar wijze lessen over onthaasting (en dat in een film uit 1968!) en ook genieten we van de rust en schoonheid van het Franse platteland. Enig minpuntje is het einde van de film. De makers kiezen hier voor een grap, terwijl ze volgens alle regels van de scenariokunst een scène eerder hadden moeten stoppen. Beetje jammer, maar het is maar een klein smetje op een vrolijk en geestig geheel.

‘Le tatoué’ verschijnt donderdag 16 oktober 2014 op DVD (Louis de Funès – Best of – Limited Edition).