Le tout nouveau testament (2015)

Regie: Jaco Van Dormael | 113 minuten | komedie, fantasie | Acteurs: Benoît Poelvoorde, Catherine Deneuve, François Damiens, Yolande Moreau, Laura Verlinden, Serge Larivière, Didier De Neck, Marco Lorenzini, Romain Gelin, Anna Tenta, Johan Heldenbergh, David Murgia, Gaspard Pauwels, Bilal Aya, Johan Leysen, Dominique Abel, Lola Pauwels, Sandrine Laroche, Louis Durant, Jean Luc Piraux, Anne-Pascale Clairembourg

We weten allemaal dat God best van een geintje houdt. Maar wist je ook dat God ervoor zorgt dat je altijd in de langzaamste rij staat voor een kassa? En dat een boterham altijd op de besmeerde kant valt als je hem laat vallen? En nu we het er toch over hebben, wist je dat God in Brussel woont met vrouw en dochter? En met een reuzecomputer waarin alle toekomstige sterfdata staan?

Nee, waarschijnlijk wist je dat niet. Wij ook niet. Maar Inmiddels weten we het wel dankzij ‘Le tout nouveau testament’. In deze speelfilm van de Waal Jaco van Dormael (‘Toto le herós’, ‘Mr. Nobody’) ontmoeten we een tamelijk disfunctioneel Goddelijk gezin. De Heer des huizes behandelt zijn vrouw als een sloof en Zijn dochter Ea krijgt vaak rake klappen. Tot Ea op een dag uit het afgesloten Goddelijk appartement ontsnapt (via een geheime doorgang in de wasmachine) en op zoek gaat naar zes nieuwe apostelen. Maar niet voordat ze de Goddelijke computer heeft gekraakt en alle levenden een appje heeft gestuurd met hun toekomstige sterfdata.

Die laatste daad zorgt voor de licht filosofische ondertoon in deze surrealistische komedie. Geconfronteerd met zijn sterfelijkheid gaat een deel van de mensheid op zoek naar datgene wat het leven de moeite waard maakt: liefde. Daarbij krijgen ze hulp van Ea, die doet waar haar jong gestorven broer ook al goed in was: het samenbrengen van mensen en het verspreiden van de boodschap van liefde. En of het dan gaat om de liefde van een oudere vrouw voor een gorilla, of die van een moordenaar voor een licht gehandicapte vrouw, dat maakt niet uit.

Al deze wonderlijke zaken komen tot ons via speelse visuals, die we nog kennen uit Van Dormaels eerdere films. Of van de films van regisseurs als Jean-Pierre Jeunet (‘Amélie’) en Spike Jonze (‘Being John Malkovich’). We zien een zingend vissenskelet, een ballet voor een losse onderarm, een zwerm vogels die als gids fungeert en een Christusbeeldje dat tot leven komt. En we zien de wonderen van Ea, die geen water in wijn verandert maar wel van één broodje ham twee broodjes ham kan maken. Best handig als je honger hebt.

Voeg hierbij een grote hoeveelheid geslaagde grappen, slimme knipogen naar andere films (‘Cashback’, ‘American Beauty’, ‘Love Actually’), knap acteerwerk van Pili Grouyne (Ea), prachtige klassieke muziek en een verhaal dat op het eind alle losse eindjes aan elkaar knoopt. Daardoor weten we nu dat niet alleen God in België woont, maar ook een van zijn meest talentvolle kinderen. Jaco van Dormael is zijn naam.

Bioscooprelease: 5 november 2015
DVD- en blu-ray-release: 24 februari 2016