Legally Blondes (2009)

Regie: Savage Steve Holland | 82 minuten | komedie | Acteurs: Rebecca Rosso, Camilla Rosso, Christopher Cousins, Brittany Curran, Lisa Banes, Curtis Armstrong, Rose Abdoo, Bobby Campo, Kunal Sharma, Chloe Bridges, Amy Hill, Christoph Sanders, Trevor Duke, Teo Olivares, Tanya Chisholm, Chad Broskey, Caroline Fogarty, Trevor Blanding, Robert Belushi, Serena Berne, Gisselle Castellanos, Taryn Cohen

Reese Witherspoon zit er niet in, maar wordt wel vermeld op de aftiteling als producente. Ook wordt er regelmatig naar Elle Woods (het karakter dat zij speelde in de eerste twee ‘Legally Blonde’ films) gerefereerd; Annie en Izzy zijn dan ook de Engelse nichtjes van de goedlachse blonde Elle. Dat er een derde film aan zat te komen, is niet eens een grote verrassing. Hoewel het tweede deel bij lange na niet het niveau van het succesvolle ‘Legally Blonde’ haalde, deed de sequel het niet slecht. Gezien het einde zou je verwachten dat het zou gaan over Elle’s gooi naar het Amerikaanse presidentschap, maar wellicht wordt dit bewaard voor een volgend deel, wanneer Reese wel tijd heeft of brood ziet in een actievere rol in het project.

De tweeling (gespeeld door de jonge actrices Rebecca en Camilla Rosso, van tv-serie “The Suite Life of Zack and Cody”) moet vanwege het werk van hun vader (Christopher Cousins) verhuizen van het regenachtige Engeland naar het zonnige Los Angeles. “Ik hoorde dat we in L.A. deze alleen maar nodig hebben om ons te beschermen tegen de zon!” zeggen ze blij tegen elkaar, wijzend op hun – uiteraard roze – paraplu’s. Vaderlief mag zijn handen dichtknijpen met twee van zulke dochters, want moeilijke pubers zijn het niet. Zelfs de dood van hun moeder – twee jaar eerder – lijkt weinig meer impact te hebben dan een losse opmerking dat ze haar missen, waarop het gesprek snel weer op Californië en het zonnige klimaat komt. Eenmaal in de Verenigde Staten voelt het tweetal zich al snel thuis: hoe kan het ook anders in een kast van een huis met, heel grappig, roze dakpannen. De twee schoothondjes, neefjes van Bruiser natuurlijk, Butch en Spike, zijn als welkomstcadeau door “Cousin Elle” achtergelaten (bizar, hoe vaak het “Cousin” en “Elle” tezamen genoemd wordt, alsof de kijker niet na een keer kan onthouden hoe de familieverhoudingen liggen). Op school, de Pac Prep, is het wat lastiger: Izzy en Annie maken kennis met het bitse schoolhoofd Higgins (Lisa Banes) en een gigantisch dik wetboek, waaraan studenten zich moeten houden. De geoefende ‘Legally Blonde’ kijker voelt al aankomen dat de slimme meiden dit boek zullen gebruiken voor een rechtszaak… Ook het feit dat de tweeling met een gedeelde studiebeurs op de school is toegelaten zorgt voor wat startproblemen. De snobistische Tiffany (Brittany Curran), niet meteen op de hoogte van dit “schandelijke” gegeven, heeft zo haar eigen redenen om de tweeling te ontmaskeren, maar wanneer dit gebeurt en Annie en Izzie dan maar omgaan met andere “scholarship” kinderen, is de strijd nog niet gestreden.

Het lijkt er op dat op de set regelmatig wedstrijden in over-acteren gehouden werden, want werkelijk de hele cast maakt zich daar schuldig aan. Een beetje over the top is niet erg, zeker voor het genre niet, maar hier wordt het wel erg bont gemaakt. Met een krappe 85 minuten is de film net lang genoeg, en het tempo ligt dan ook redelijk hoog, wat wel positief is.

Waar de eerste twee films zich richten op alle leeftijden, is ‘Legally Blondes’ echter vooral een film voor het jongere publiek. Liefhebbers van ‘Bratz’ (2007) en Duff-zusjes vehikel ‘Material Girls’ (2006) worden op hun wenken bediend. Tieners zullen zich ongetwijfeld vermaken met deze flauwe komedie, waarin de leukste grap echt die roze dakpannen is. Wil je wat meer humor en beter acteerwerk is het beter om Reese Witherspoon haar huzarenstukje nog eens over te laten doen en ‘Legally Blonde’ nog eens te kijken.