Lego: De avonturen van Clutch Powers – Lego: The Adventures of Clutch Powers (2010)

Regie: Howard E. Baker | 80 minuten | actie, animatie, avontuur, familie | Originele stemmencast: Ryan McPartlin, Yvonne Strahovski, Paul Michael Glaser, Roger Rose, Jeff Bennett, Gregg Berger, Stephan Cox, Alex Désert, Chris Hardwick, Christopher Emerson, Richard Doyle, John Di Crosta

Playmobil en Lego: voor veel kinderen (en hun ouders!) tussen pakweg twee en tien een absolute must in het speelgoedassortiment. Sommige kids zijn er heel uitgesproken in, zoals tieners in de jaren zestig van de vorige eeuw alleen maar van The Beatles of The Rolling Stones konden houden, kiezen zij heel gedecideerd voor een van de twee speelgoedmerken. De fabrikanten hebben zelf deze concurrentie ook heel goed in de gaten en vaak volgt Lego de nieuwe collecties van Playmobil op de voet, waardoor de Legothema’s regelmatig sterk op die uit de Playmobilcollectie lijken.  Zo ook in de filmwereld: in het najaar van 2009 kwam Playmobil met de eerste animatiespeelfilm: ‘Playmobil: Het geheim van het pirateneiland’ (gedistribueerd door Sony Pictures Home Entertainment). Zo’n vier maanden later brengt Universal Home Entertainment de eerste Lego-speelfilm uit op DVD: ‘Lego: De avonturen van Clutch Powers’. Gelukkig heeft Lego het concept van Playmobil dit keer niet nageaapt. ‘De avonturen van Clutch Powers’ bevat geen interactieve elementen, maar dat is niet de voornaamste reden waarom de Legofilm beter uit de bus komt: de animatie is vele malen beter dan die van ‘Playmobil: Het geheim van het pirateneiland’. Daarnaast biedt het verhaal opvallend veel spanning en entertainment.

De film vertelt het verhaal van Clutch Powers, de held van de hele Legowereld. Hij is moedig zonder arrogant te zijn en daarom bij iedereen geliefd. In deze film krijgt Clutch, hoewel hij het liefst alleen werkt, van zijn opdrachtgever voor zijn nieuwste missie een team toegewezen: de macho brandweerman en explosieven- en wapenexpert Brick, de handige (behalve op het sociale vlak) Bernie en de vrouwelijke biologe Meg, voor wie Bernie meteen valt. Enkele verschillende Legothema’s, zoals Power Miners, de Space Police en Castle, zijn handig in de plot verwerkt, maar hoewel je aan mag nemen dat dit uit commercieel oogpunt is gedaan, is de uitwerking zo goed gedaan dat het niet stoort. Sterker nog: door de afwisselende omgeving waar Clutch en zijn team in terecht komt, verveelt de film nauwelijks.

De personages blijven wel een beetje oppervlakkig en de nadruk ligt – ondanks dat de titel dat impliceert – niet eens continu op Clutch, maar het is aannemelijk en eigenlijk ook best wenselijk, vanwege het onopgeloste mysterie rond Clutch’ vader en enkele ontsnapte gevangenen, dat er een reeks films aan het team gewijd wordt. Het is grappig om de Legomannetjes, zoals ze dat in de games ook al doen, te zien bewegen, zonder dat een (kinder)hand daar aandeel in heeft. De humor is veelal van het slapstickniveau, maar er zitten ook enkele grapjes in die volwassenen zullen waarderen.

‘Lego: De avonturen van Clutch Powers’ zal ongetwijfeld hoog scoren bij de doelgroep en de film zal hen vast en zeker inspireren voor het naspelen van de spannende avonturen. Kinderen hebben fantasie genoeg, dus of dat dan nu met Lego- of Playmobilfiguurtjes is, zal hen weinig uitmaken.