Lego Star Wars: The Padawan Menace (2011)

Regie: David Scott | 22 minuten | actie, animatie, science fiction | Originele stemmencast: Anthony Daniels, Nika Futterman, Tim Gaul, Tom Kane, R. Martin Klein, Phil LaMarr, Katie Leigh, Wayne Pashley, Rob Paulsen, David Scott, Larry Ward

Deense speelgoedgigant Lego doet al jarenlang succesvol zaken door de samenwerking met Lucasfilm. De dozen waarmee je Star Wars modellen kunt nabouwen van de geliefde en robuuste blokjes vliegen over de toonbank en worden niet alleen door kinderen op hun verlanglijstje gezet. Ook volwassenen kunnen zich uren vermaken met het in elkaar zetten van een AT-AT Walker of het naspelen van hun favoriete scène uit een van de twee trilogieën. ‘Lego Star Wars: The Padawan Menace’ is de eerste CGI film die uitgebracht wordt.

Het korte filmpje (22 minuten) speelt zich af in de periode van Episode I t/m III, tijdens de Clone Wars, maar een precieze tijdsaanduiding is moeilijk te geven, omdat er elementen uit meerdere films zitten. Logisch bekeken kán het niet, maar dat hoeft voor het entertainment dat er uit het filmpje gehaald kan worden, niet zoveel uit te maken. Het scenario is geschreven door Michael Price (bekend van “The Simpsons”) en de regie is in handen van de hiermee debuterende David Scott (die hiervoor bij zeer grote producties als ‘Harry Potter and the Goblet of Fire’, ‘The Lord of the Rings’-trilogie en ‘Happy Feet’ op het gebied van visuele effecten gewerkt heeft en de hier onbekende tv-serie “Animalia” regisseerde).

Een groepje Padawans is onder leiding van Master Yoda op schoolreis, maar eenmaal op Coruscant aangekomen, waar ze een rondleiding door de Senaat zullen krijgen, voelt Yoda een verstoring van de Force. Hij laat R2-D2 en C-3PO op de jonge leerlingen passen en gaat achter Asajj Ventress aan die geheime strijdplannen gestolen heeft en een bom wil laten afgaan in de senaat. Ondertussen zien we een weggelopen wees zich verstoppen voor de beveiliging: hij vermomt zich snel als Padawan, plakt de letters IAN op zijn shirt en sluit zich aan bij het groepje. Zijn ware identiteit wordt aan het eind van het filmpje prijsgegeven, nadat hij Yoda en de anderen heeft laten zien waar hij door zijn avontuurlijke inborst toe in staat is.

Hoewel er tal van bekende karakters voorbij komen en het dus een feest van herkenning is voor de ware Star Wars fan, is Yoda een van de leukste personages in dit korte Lego Star Wars filmpje. Hij heeft de beste one-liners en is een van de redenen dat je wenste dat het filmpje langer zou zijn. Zelfs Darth Vader maakt zijn opwachting en voor je gaat protesteren dat dat niet kan, omdat het zich afspeelt tijdens het eerste deel van de saga: de makers van het filmpje hebben voor een komische oplossing gekozen om zijn aanwezigheid toch te rechtvaardigen. ‘Lego Star Wars: The Padawan Menace’ herbergt veel verrassingen: herhaaldelijk kijken is geen overbodige luxe, want de kans bestaat dat je de eerste keer niet alle (visuele) grappen eruit haalt. De animatie is verbluffend, elk shot bewijst dat het met veel liefde voor het onderwerp en respect voor de fans is gemaakt. Door de prachtige details is het haast niet te geloven dat het CGI is in plaats van stop motion.

Overigens is ‘Lego Star Wars: The Padawan Menace’ ook geschikt voor nog beginnende Star Wars fans: jongens of meisjes die de Lego dozen al kennen, of misschien zelfs hebben, maar nog te jong zijn voor de films van George Lucas. De film bevat meer dan genoeg humor voor jong en oud. Daarnaast bevat de uitgave op DVD en blu-ray nog tal van leuke extra’s, die nog dieper ingaan op het magische Star Wars universum. De twee keer twee minuten durende stop motion introductie, waarin een kinderstem héél compact uitlegt waar ‘Star Wars‘ over gaat (“en toen…en toen…”) werkt op de lachspieren, evenals de blunderende Jar-Jar Binks (ja, echt!) in Bombad Bounty. Maar ook de aflevering uit The Clone Wars maakt de aanschaf van dit schijfje meer dan waard. Meer van dit moois graag!