Leisure Centre (2005)

Regie: Christine Molloy, Joe Lawlor | 18 minuten | drama, korte film

‘Leisure Centre’, één van de films uit de korte filmverzameling ‘Civic Life’ van Christine Molloy en Joe Lawlor, komt op enkele momenten lichtelijk hoogdravend of overmatig dramatisch over, maar is meestal fascinerend om naar te kijken, en eindigt op een mooie hoopvolle doch enigszins melancholische noot.

Een jongeman komt weer terug op het recreatiecentrum waar hij werkt nadat hij vader is geworden van een dochtertje. Hij wordt van alle kanten gefeliciteerd, maar eenmaal in het zwemhokje aangekomen waar zijn vriendin zich bevindt, laat hij blijken zich niet gemakkelijk te voelen in deze nieuwe “situatie”. Hij voelt zich gevangen en weet zich geen raad met zijn verantwoordelijkheden. Zijn vriendin probeert hem gerust te stellen en hem een rooskleurige, of in ieder geval gelukkige toekomst in te laten beelden.

In een paar regels verteld lijkt het niet veel, en soms verliest de film zich in te makkelijke visuele symboliek – wanneer de jongeman bijvoorbeeld vertelt zich te voelen alsof hij in het donker zit, en dan ook daadwerkelijk het licht wordt gedimd – maar de problemen van het stel raakt de kijker toch wel enigszins en vooral zijn wandeling door het gebouw is interessant in beeld gebracht. Niet zozeer het enkele shot dat gebruikt is, maakt indruk, hoewel het ook hier weer knap is om te zien hoe kundig alles voorbereid is zodat de vertelling vloeiend van ruimte naar ruimte en personage naar personage kan lopen. Maar vooral de composities binnen de ruimtes die de jongeman betreedt zijn aantrekkelijk, net als het klinische uiterlijk ervan. Zo leveren de vele loopbanden die in de fitnessruimte naast en achter elkaar staan opgesteld een mooi plaatje op, en doet de lege gewichtenruimte Hopperiaans aan, en doet de muziekkeuze gecombineerd met de witgekleurde zalen denken aan Kubricks ‘2001: A Space Odyssey’. Geen verkeerde associatie.

De film is misschien iets te melodramatisch en duurt net iets te lang, maar is over het algemeen een zeer kijkbare korte film van het schrijf- en regieduo Christine Molloy en Joe Lawlor.