Les amours imaginaires (2010)

Regie: Xavier Dolan | 95 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Xavier Dolan, Niels Schneider, Monia Chokri, Anne Dorval, Marie-Christine Cormier, Louis Garrel, Perrette Souplex

De liefde blijft lastig. In ‘Les amours imaginaires’ wordt het helemaal lastig als twee vrienden, Francis (Xavier Dolan) en Marie (Monia Chokri), op slag verliefd worden op dezelfde man en er een ingewikkelde driehoeksverhouding ontstaat. Behalve voor één van de hoofdrollen is Xavier Dolan ook verantwoordelijk voor de regie en het script van de film. Op 21-jarige leeftijd brak hij door met de film ‘J’ai tué ma mère’ (‘I Killed My Mother’), een internationaal bekroonde film. Het script van de laatst genoemde film schreef hij toen hij pas zestien jaar oud was, daarnaast regisseerde hij de film en vertolkte de hoofdrol.

In de eerste plaats is ‘Les amours imaginaires’ een film over de liefde. Op een feestje valt de blonde krullenbol Nicolas zowel Francis als Marie direct op. Je ziet ze beurtelings verlekkerd naar hem kijken en daags erna spreken ze met hem af om een kop koffie te drinken. Hoewel de vrienden tegenover elkaar verklaren niets voor hem te voelen, begint diep van binnen de liefde te borrelen. Elke aanraking, blik en ontmoeting krijgt een extra lading en tussen de twee vrienden ontstaat een heuse strijd. Marie en Francis zijn mensen van de wereld met een kunstzinnige retrolook. Maar zoals dat altijd gaat, zit er achter de hippe façade een wereld vol onzekerheid.

Tussen de ontwikkelingen van de driehoeksverhouding zitten scènes in de film waarin jonge mensen vertellen over hun avonturen in de liefde. Recht in de camera, zonder verdere introductie. De vrouw die hopeloos verliefd is en het object van haar affectie maar blijft mailen of de jongeman die probeert uit te vinden wat de verhoudingen zijn tussen hetero- en homoseksueel als iemand biseksueel is. Het zijn stuk voor stuk leuke, intelligente, en jonge mensen, maar de liefde blijft lastig voor iedereen. De openhartige gesprekken geven de film in de eerste plaats iets eigentijds, maar het werkt juist door de herkenbaarheid erg verfrissend.

Het vele roken en de cynische inslag geven de film iets Frans, terwijl deze in Canada gemaakt is. De manier waarop de driehoeksverhouding tussen vrienden wordt uitgewerkt, is erg sterk gedaan. De hunkering naar de ware liefde heeft op de twee vrienden een diepe uitwerking en wordt intiem in beeld gebracht. ‘Les amours imaginaires’ is niet zomaar een film over de liefde, maar gaat over onzekere liefde. Als je nog niet weet wat je er van kan en mag verwachten en wat dat gegeven met je doet. Of welke dingen het je laat doen en laat denken, dingen die je misschien nooit van jezelf had verwacht. ‘Les amours imaginaires’ is vooral heel herkenbaar voor iedereen die wel eens verliefd is geweest, maar ook afgewezen. Maar gelukkig is daar ook de troost, de troost dat het voorbij gaat en net zo makkelijk weer opnieuw begint.

Grietje de Heer

Bioscooprelease: 27 januari 2011