Les aventures de Rabbi Jacob (1973)

Regie: Gérard Oury | 100 minuten | komedie | Acteurs: Louis de Funès, Suzy Delair, Marcel Dalio, Claude Giraud, Renzo Montagnani, Janet Brandt, André Falcon, Xavier Gélin, Henri Guybet, Popeck, Miou-Miou, Denise Provence, Jacques François, Claude Piéplu, Georges Adet, Cherif Adnane, Paul Bisciglia, Gérard Darmon, Noël Darzal, Michel Duplaix, Robert Duranton, Malek Kateb

Franse iconen zijn er in invloed. Van generaal de Gaulle tot Asterix tot Catherine Deneuve tot Edith Piaff. De meest Franse van al die iconen is misschien nog wel de komiek Louis de Funès. Met zijn beweeglijke gebaartjes, opvliegend karakter en razendsnelle tong gold hij een tijdlang als het prototype van de Fransman. Hoe wonderlijk is het dan, dat het in een van zijn meest geslaagde films wemelt van Arabieren, Amerikanen en joden. Met de Funès in de rol van Franse zakenman die noodgedwongen in de huid kruipt van een rabbi.

Voordat het zo ver is, volgen we de zakenman op weg naar de bruiloft van zijn dochter. Onderweg legt hij aan zijn joodse chauffeur uit hoe het zit in het leven: niets gaat boven Frankrijk, zwarte mensen zouden niet met blanken mogen trouwen, Belgen zorgen voor luchtvervuiling, joden zijn niet te begrijpen met hun rare Sabbath en niets gaat boven Frankrijk. Of had hij dat al gezegd? Na een merkwaardig ongeluk verdwijnt de auto in een kanaal, komt de zakenman terecht in een verlaten kauwgomfabriek en is daar getuige van een Arabische broederstrijd.

Dan moet de film eigenlijk nog beginnen.

‘Les aventures de Rabbi Jacob’ moet het meer hebben van de grappen dan van het malle verhaal. Die humor is een geslaagde combinatie van comedy of errors en cartooneske visuele humor. Dat eerste zorgt voor hilarische situaties, vooral als de zakenman in de rol van rabbi terechtkomt. De tekenfilmhumor zorgt ervoor dat de film geen rekening hoeft te houden met de wetten van natuur, logica en gezond verstand. Een auto met een boot op het dak kan op zijn kop in de sloot terechtkomen en dan weer rustig verder varen. Een vrouwelijke tandarts kan in galakleding haar patiënten helpen. Uit de loop van een pistool kan gerust een kauwgumbubbel ontsnappen.

Het spervuur aan grappen zorgt ervoor dat je de flauwere al snel vergeet. De dubbele laag van een acteur die een zakenman speelt die een rabbi speelt, geeft het spel van de Funès net iets extra’s. Bovendien is de wensboodschap van de film – die van verdraagzaamheid tussen joden en Arabieren – nauwelijks verouderd. Dit alles maakt van ‘Les aventures de Rabbi Jacob’ een feestje om te bekijken. En of dat nou een joods, Arabisch of Frans feestje is, boeit niet.

Bioscooprelease: 20 december 1973
DVD-release: 16 oktober 2014