Les chevaliers blancs (2015)

Regie: Joachim Lafosse | 112 minuten | drama | Acteurs: Vincent Lindon, Louise Bourgoin, Valérie Donzelli, Reda Kateb, Stéphane Bissot, Raphaëlle Lubansu, Jean-Henri Compère, Philippe Rebbot, Yannick Renier, Tatiana Rojo, Catherine Salée, Luc Van Gunderbeeck, Bintou Rimtobaye, Nahar Salah Abakar, Ahmad Majoubi, Cheikh Ndiaye, Mohamed Kachla, Tibo Vandenborre, Filip Peeters, Alain Eloy, Thomas Sagnard, Didier Njikam, Hamid Moussa, Ali El Farkli, Bintha Thiam

Hoe kwalijk het is als een Goed Doel ethische regels uit het oog verliest, wordt in het waargebeurde ‘Les chevaliers blancs’ pijnlijk duidelijk. De Franse NGO Move For Children is in het door oorlog verscheurde Tsjaad om weeskinderen een betere toekomst te bezorgen. Hulpverleners gaan langs dorpen om getroffen kinderen te vinden voor hun pas opgerichte weeshuis. Dat is althans wat ze de dorpelingen wijsmaken.

“We blijven hier heel lang,” vertelt Jacques Arnault, de leider van het gezelschap. “Vertel het je broers, ooms en tantes!” Hij werft lokale vrouwen om als nannie of kok voor ze te werken en hij onderhandelt met het dorpshoofd om de juiste kinderen mee te nemen. En als de eerste kinderen in de truc klimmen, kan het goededoelenwerk eindelijk beginnen.

Maar al snel ontvouwt zich de twist: de NGO bestaat helemaal niet. Het is een verzinsel. In werkelijkheid wil Jacques de kinderen onderbrengen bij families in Frankrijk. Dat verklaart waarom ze alleen maar kinderen onder de vijf jaar willen hebben: oudere kinderen raken ze lastiger kwijt.

Dat riekt naar mensenhandel, maar gek genoeg is de intentie van de Fransen oprecht. Jacques en zijn mensen zijn ervan overtuigd dat ze de wereld een beetje beter maken door weeskinderen uit dit land weg te halen en nieuwe ouders te bezorgen. De medewerkers zijn idealistisch en hebben weinig begrip voor mensen die kanttekeningen plaatsen bij hun methode, wat een meereizende documentairemaakster soms doet. Zo is ‘Les chevaliers blancs’ een portret van een blinde vlek in je eigen gelijk.

De film is op z’n sterkst als Jacques wordt weggehaald uit zijn omgeving vol jaknikkers. Bij het regelen van een vliegtuig loopt hij tegen praktische problemen aan die horen bij smerige zaakjes, maar Jacques ziet enkel het hogere doel. Als hij staande wordt gehouden door een tierende Britse militair omdat ze door rebellengebied reden, verandert de stoere Jacques ineens een stamelende kleuter. Zoveel tegenspraak is hij duidelijk niet gewend. Ineens klinkt zijn excuus dat hij er is om weeskinderen te helpen, een stuk minder overtuigend.

Maar ondanks enkele sterke momenten, kabbelt de film het eerste uur een beetje voort. De scenes zijn braaf, soms zelf saai. Ja, er is wel eens discussie in het team of hun actie wel juist is. Maar de film wordt nooit onbehaaglijk en kruipt nooit onder de huid. Te vaak kiest regisseur Joachim Lafosse voor subtiliteit waar scherpe randjes voor meer spanning hadden kunnen zorgen.

Pas het laatste half uur zit er vaart in de plot. Maar dat eindigt vervolgens zo abrupt, dat het label ‘onaf’ er zelfs geen recht aan doet.

Bart Boersma

Bioscooprelease: 4 augustus 2016