Les garçons et Guillaume, à table! (2013)

Regie: Guillaume Gallienne | 85 minuten | komedie | Acteurs: Guillaume Gallienne, André Marcon, Françoise Fabian, Nanou Garcia, Diane Kruger, Reda Kateb, Götz Otto, Brigitte Catillon, Carole Brenner, Charlie Anson, Hervé Pierre, Nicolas Wanczycki, Paula Brunet-Sancho, Yvon Back, Karina Marimon, Renaud Cestre, Pierre Derenne

Guillaume Gallienne probeert al van kleins af aan in de voetsporen van zijn moeder te treden. Letterlijk. Zijn fascinatie voor zijn moeder ging zo ver dat hij niets liever deed dan zijn moeder imiteren. In geen opzicht leek hij daarbij op zijn drie stoere broers die niets liever deden dan kattenkwaad uithalen. Ook zijn moeder behandelde hem meer als een dochter dan als een zoon. Alleen al de manier waarop zij haar kinderen aan tafel riep: ”Les garcons et Guillaume, à table”, bewijst dit. Ze beschouwde hem als de dochter die ze nooit had gehad.

Guillaume Gallienne verfilmde zijn gelijknamige onemanshow over de zoektocht naar zijn identiteit. Hij is zowel regisseur als acteur, die ook nog eens niet alleen zichzelf speelt, maar ook de rol van zijn moeder op zich neemt. Dit zorgt ervoor dat we bijna voortdurend te maken hebben met een splitscreen. Niet zo storend als je zou verwachten, het versterkt juist de unieke uitstraling die de film heeft. De theatrale setting is overgenomen in de film en ook de dramatische behoefte aan een (ietwat kunstmatig) kloppend geheel is duidelijk zichtbaar.

Het grootste deel van de film bestaat uit het naspelen van zijn jeugd, maar wat de film vooral interessant maakt is dat ook de reflectie achteraf in de film is meegenomen. Gedurende de film blijven de vragen die hij zichzelf stelt, ook voor de kijker nog onbeantwoord. De jonge Gallienne deed niets liever dan zich te verkleden als zijn moeder en was een meester in het imiteren van haar stem en gedrag. Een merkwaardige liefde/haatrelatie die moeilijk te verklaren lijkt. Iedereen, inclusief hijzelf, vroeg zich af wat er met hem aan de hand was. Vooral zijn seksualiteit wordt in vraag gesteld, waarbij vooral een fundamentele angst naar boven lijkt te komen. Hij werd al beschouwd als homoseksueel voor hij er zelf nog maar over na had gedacht. Een ingewikkelde coming-out in combinatie met het naspelen van de meest beschamende momenten uit zijn leven zorgen voor een perfect evenwicht tussen liefde en pijn.

Het originele ‘Les garçons et Guillaume, à Table!’ won al twee prijzen op Cannes en was in Frankrijk één van de meest bezochte films van het jaar. Net als Guillaume zelf laat de film zich moeilijk in een hokje plaatsen. Hoewel op de eerste plaats komisch, weet Guillaume Gallienne ook een persoonlijke en emotionele stempel te drukken op de film. Dit maakt het een vreemdsoortige film die nog het het beste als komedie valt te classificeren, maar tegelijkertijd lichtelijk tragisch te noemen is. Gallienne lijkt geen moeite hebben met overdreven sentimentaliteit en zelfmedelijden. Toch is het een bovenal charmante en geestige Gallienne die de bovenhand neemt in de film.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 24 april 2014
DVD-release: 19 augustus 2014