Les profs (2013)

Regie: Pierre-François Martin-Laval | 88 minuten | komedie | Acteurs: Christian Clavier, Isabelle Nanty, Pierre-François Martin-Laval, Kev Adams, François Morel, Arnaud Ducret, Stefi Celma, Raymond Bouchard, Fred Tousch, Philippe Duclos, Dominique Pinon, Eric Naggar, Yves Pignot, Marie-Laure Descoureaux, Claire Chazal, Adèle Ferrier, Matilda Marty-Giraut

Op de middelbare school Jules Ferry worden al tijden de slechtste resultaten van Frankrijk behaald. Zelfs met de beste leraren van het land lukt het de school niet om de resultaten op te krikken. Als het dit jaar niet een slagingspercentage van vijftig procent behaalt moet de school verplicht sluiten. Dan komt de inspecteur met een ingenieus, maar vrij belachelijk idee: door het inhuren van de slechtste leraren zal het volgens hem wel lukken om de slechtste leerlingen beter te laten presteren. Eén plus één is immers twee, toch?

Uit alle landstreken worden de meest stereotiepe leraren gehaald om les te gaan geven op Jules Ferry, waaronder een veel te sexy lerares Franse literatuur (Stefi Calma) die er constant halfnaakt bij loopt, een flierefluitende leraar wiskunde (Christian Clavier) die niet langer dan vijf minuten les wil geven, een fascistische lerares Engels (Isabelle Nanty) die te pas en te onpas krijtjes afvuurt op haar leerlingen, een verstrooide leraar scheikunde (Fred Tousch) die het hele lokaal letterlijk verknalt, een nietsontziende gymleraar (Arnaud Ducret) die geen moeite heeft met uit de bomen vallende leerlingen, een onbegrijpelijke filosofieleraar (Raymond Bouchard) die alleen verstaanbaar is als hij dronken is en tot slot de regisseur zelf (Pierre-François Martin-Laval) als geschiedenisleraar die alleen spreekt over Napoleon. Ondanks de goede intenties richten ze met hun meest rampzalige lesmethoden de leerlingen enkel nog meer te gronde. Dan komen ze erachter dat het een samenzwering blijkt te zijn van de directeur en zijn assistent om na de sluiting van de school een betere positie te verkrijgen. De sfeer slaat om en zowel de leraren als leerlingen zijn gemotiveerder dan ooit.

Mede door het clichématige script, weet geen van de leraren zijn rol overtuigend neer te zetten. Slechts één van de leerlingen, Boulard, gespeeld door de jonge stand-up comedian Kev Adams, slaagt erin om een komische domme snotneus neer te zetten. De rest van de cast is behoorlijk zwak en zorgt meer voor ergernis dan voor vermaak. ‘Les profs’ is gebaseerd op het gelijknamige stripboek van kunstenaar Pica en schrijver Erroc, maar de verfilming doet hier weinig recht aan. Behalve kunstmatige kleuren en veel slow-motion scènes blijven andere comic book-elementen uit.

In Frankrijk is ‘Les profs’ een regelrechte bioscoophit, maar het blijft gissen hoe. Regisseur Pierre-François Martin-Laval maakte een middelmatige jeugdkomedie met ongepaste grappen net zo hersenloos als de meeste leraren en leerlingen in de film. Het is te hopen dat de gemiddelde middelbare schoolhumor toch iets verder gaat dan dit.

Redactie Cinemagazine

‘Les profs’ verschijnt dinsdag 15 april 2014 op DVD.