Let the Right One In – Låt den rätte komma in (2008)

Regie: Tomas Alfredson | 114 minuten | drama, horror, thriller, romantiek | Acteurs: Kåre Hedebrant, Lina Leandersson, Per Ragnar, Henrik Dahl, Karin Bergquist, Peter Carlberg, Ika Nord, Mikael Rahm, Karl-Robert Lindgren, Anders T Peedu, Pale Olofsson

Oskar is een onzekere tiener, die slechts binnen de vertrouwde omgeving van zijn slaapkamer in gedachten zijn pestkop te lijf durft te gaan in daad en woord. Zijn snel opbloeiende vriendschap met het rare meisje Eli (“Je ruikt vreemd”) geeft hem iets van zijn zekerheid terug, maar ook zij lijkt als buitenbeentje voordeel te halen uit de relatie. Het lijkt of Oskar het eerste leeftijdsgenootje in haar leven is die ze dichtbij laat komen en de filmtitel krijgt daardoor een dubbele betekenis. Hoewel de twee personages volledig tegengesteld zijn – zij is sterk en zelfstandig, hij is een brok nervositeit, lijken geen twee mensen beter voor elkaar bestemd dan zij. Prachtig is het om te zien hoe hun vriendschap zich ontwikkelt. De emoties die bij beide kinderen vlak onder de oppervlakte borrelen zijn uit het leven gegrepen en pakken je bij je keel.

Alles klopt aan ‘Let the Right One In’: het weergaloze acteerwerk van de twee jonge acteurs Lina Leandersson en Kåre Hedebrant, de wonderschone cinematografie van Hoyte van Hoytema, die van de overdonderende sneeuwlandschappen een derde hoofdpersoon maakt, waarbij de kijker de kou bijna letterlijk kan voelen; de muziek van Johan Söderqvist; het verhaal, dat de kijker als een bloedzuiger in zich op zal willen nemen… Aan de basis ligt natuurlijk het ijzersterke boek van John Ajvide Lindqvist, maar er is opzettelijk voor gekozen bepaalde elementen uit het boek weg te laten, wat de film zeker ten goede komt. Het is niet nodig om uit te leggen wat de verhouding van Håkan en Eli is en ook de reden van de echtscheiding van Oskars ouders hoeft niet verteld te worden. Zo ligt de focus puur en alleen op de twee hoofdfiguren en met welke problemen zij in hun leven te maken krijgen.

Het mag geen geheim heten dat Eli een vampier is, maar ‘Let the Right One In’ is beslist geen standaard vampierfilm. Lindqvist lapt alle genreconventies aan zijn laars en maakt van Eli een bijna menselijke bloedzuiger: hoewel haar dorst ervoor zorgt dat zij moet moorden, is zij geen monster dat bij het ruiken van mensenbloed op tilt slaat. Net zoals mensen ervoor kunnen kiezen wanneer zij een maaltijd nuttigen, doet Eli dat ook. Echt beangstigend wordt de film ook nergens, hoewel er wel bloederige scènes zijn (de leeftijdskeuring van zestien is er niet voor niets), zijn deze slechts ter ondersteuning van de plot en niet voor de sensatie.

De Zweedse cineast Tomas Alfredson is met vlag en wimpel geslaagd in het verfilmen van John Ajvide Lindqvists bestseller. Vertederend en schokkend tegelijk, lief en onschuldig, meeslepend en bloedstollend. Een film om hoog in je favoriete film top tien te zetten.

Waardering: 5

Bioscooprelease: 23 april 2009
DVD- en blu-ray-release: 18 april 2019 (10th anniversary edition)