Lethal Justice – True Justice: Lethal Justice (2011)

Regie: Wayne Rose, Keoni Waxman, Lauro Chartrand | 87 minuten | actie, drama, thriller, misdaad | Acteurs: Steven Seagal, William ‘Big Sleeps’ Stewart, Alex Mallari Jr., J. Anthony Pena, Kyle Cassie

Sinds 2001 heeft Steven Seagal in gemiddeld zo’n vier films per jaar gespeeld. In het merendeel speelde hij de hoofdrol. Geen van die films werd in de bioscoop uitgebracht, maar direct op dvd. Dat zegt eigenlijk wel genoeg over de staat waarin de carrière van Seagal zich momenteel bevindt. Een incidentele bijrol of cameo, zoals in ‘Machete’ (2010) daargelaten, maakt hij knokfilm na knokfilm, die grotendeels vergelijkbaar zijn.

‘Lethal Justice’ is er ook zo één: een dertien in een dozijn actiefilm, waarin een groepje detectives van een speciaal undercover team in de ruige (?) straten van Seattle de misdaad bestrijden. En dan te bedenken dat de film eigenlijk helemaal geen film is, maar onderdeel van een televisieserie in dertien delen. Weliswaar kunnen de afleveringen grotendeels los van elkaar gezien worden, maar het is bijzonder dat een serie als film op dvd wordt uitgebracht. De serie, ‘True Justice’ getiteld, werd in 2011 uitgezonden op de Spaanse zender Nitro en daarna in Engeland. Omdat veel van de afleveringen in twee delen waren geknipt voor tv, konden ze gemakkelijk door ze aan elkaar te plakken, tot film worden omgevormd. Jammer puntje hierbij is wel dat de personages voor de vaste kijkers van de tv-serie niet meer geïntroduceerd hoeven worden, als je de film als losstaand medium bekijkt, zou enige uitleg hier en daar wel op zijn plaats mogen zijn. Niet dat de personages nu zo interessant zijn, hoor. Bijna niemand heeft een wezenlijke achtergrond, hun rollen zijn onderling inwisselbaar en de acteurs (met name de vrouwelijke teamleden) lijken vooral op hun uiterlijk gecast te zijn, in plaats van acteertalent. De dialogen zijn onrealistisch, waarin personages one-liners spuien waar je nog net geen *ka-tjing* op de achtergrond hoort.

Het verhaal is echt tot het minimum uitgeklede versie van het standaard misdaadverhaal, met een plot dat een gemiddelde tv-aflevering (hey!) niet overstijgt. Nuances zijn ver te zoeken. Goed is goed, fout is heel erg fout. Dit keer is het de Aryan Nation, een groep blanke supremisten, die voor de ellende zorgt. Steven Seagal als de geharde agent Elijah Kane schakelt er twee uit in een steegje, als ze proberen een (zwarte) vrouw te verkrachten. In de volgende scène wordt hij door officier van Justitie Lisa Clayton (Tia Carrere) op het spoor gezet van dezelfde organisatie. Wat een toeval! Tijdens de aanloop naar de lokale en regionale verkiezingen steunen de neo-nazi’s sheriff Ryan financieel en diens tegenstander, raadslid Burris, overleeft een bomaanslag als zijn auto gesaboteerd wordt. Ook loopt er nog een andere verkrachter rond en keert Radler, één van de teamleden weer terug. Als kijker hoef je er gelukkig niet al te veel over na te denken. Dat lijken de makers ook niet gedaan te hebben. Terwijl Kane en zijn agenten van gedachten wisselen over de motieven en werkwijze van de daders, zijn CSI-achtige flashbacks ingemonteerd. Gecombineerd met degelijk op elkaar aansluitende scènes, wordt de vaart er stevig ingehouden.

Seagal is overigens zelf helemaal niet zo prominent in beeld. Sommige vechtpartijen laat deze 7e dan aikido meester graag over aan de teamleaden en een echt dragende rol kan hem ook niet aangewreven worden. Heel veel flitsende bewegingen heeft Seagal ook niet in huis. Zou het aan zijn duidelijke overgewicht liggen? Het is de montage die het er nog enigszins uit laat zien alsof hij gasten in elkaar slaat. Toch is het moeilijk om geen zwak voor de hees pratende actiester te hebben. Hoeveel middelmatige films hij ook maakt, hij komt er mee weg, want het blijft Steven Seagal waar het hier over gaat.  Recht toe, recht aan, paar aardige actiescènes, de fans van Seagal kunnen ook met ‘Lethal Justice’ hun hart ophalen.

Hans Geurts