Liar Liar (1997)

Regie: Tom Shadyac | 86 minuten | komedie, fantasie | Acteurs: Jim Carrey, Maura Tierney, Justin Cooper, Cary Elwes, Anne Haney, Jennifer Tilly, Amanda Donohoe, Jason Bernard, Swoosie Kurtz, Mitch Ryan, Christopher Mayer, Eric Pierpoint, Randall ‘Tex’ Cobb, Cheri Oteri, SW Fisher

De laatste fims van Jim Carrey zijn met wisselend succes ontvangen. Het enigszins donkere ‘The Cable Guy’ (1996), het nogal stompzinnige ‘Dumb and Dumber’ (1994) en het hilarische ‘The Mask’ (1994) hebben er mede voor gezorgd dat je van hem houdt of juist niet. Regisseur en vriend Tom Shadyac, met wie Jim Carrey in de film ‘Ace Ventura: Pet Detective’ (1994) samenwerkte, heeft het aangedurfd om met ‘Liar Liar’ (1997) een ware one-man-show rond Jim Carrey te maken.

De vooral om zijn fysiek komische talenten bekende staande acteur laat het vertrouwen dat hij krijgt niet onbeschaamd en gooit alle registers open om iedereen aan het lachen te maken. Zijn timing is optimaal en zelfs het script is voor komediebegrippen van een meer dan acceptabel niveau. Niet alleen fysieke grappen, maar ook rake one-liners volgen elkaar in een rap tempo op, waardoor de kijker een afwisselende komedie voorgeschoteld krijgt.

Een goede komiek heeft aangevers nodig, die hem in de gelegenheid stellen om de grappen te maken. De bijrollen in ‘Liar Liar’ zijn op een enkeling na goed gecast. De acteurs zijn niet te nadrukkelijk aanwezig waardoor zij de aandacht van de hoofdpersoon zouden kunnen afleiden. Maura Tierney als zijn ex-echtgenote Audrey Reede en Justin Cooper als zijn zoontje Max Reede weten samen te overtuigen als moeder en zoon, maar de echte vonk slaat niet over met Jim Carrey als vader. De invulling die hij geeft aan zijn personage Fletcher Reede laat dit jammer genoeg niet toe. Cary Elwes als de sullige nieuwe vriend Jerry van Audrey weet eigenlijk daarnaast als enige niet te overtuigen. Jennifer Tilly als overspelige echtgenote Samantha Cole en Anne Haney als secretaresse Greta weten de aandacht van het falen van Cary Elwes af te leiden.

Leuke grappen alleen maken geen goede komedie. Het scenario vraagt ook de nodige aandacht. In ‘Liar Liar’ hebben de makers tijd gestoken om tot een origineel verhaal te komen dat een onderwerp aansnijdt dat voor iedereen herkenbaar is. Het begrip liegen komt in ieders vocabulaire voor, of je je er nu wel of niet schuldig aan maakt. Zoals een goede komedie betaamt, moet de film een happy end hebben. Ook nu zal de kijker niet teleurgesteld worden. ‘Liar Liar’ is een feelgood movie bij uitstek.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 15 mei 1997