Life of Pi (2012)

Regie: Ang Lee | 127 minuten | avontuur, drama | Acteurs: Suraj Sharma, Irrfan Khan, Ayush Tandon, Gautam Belur, Adil Hussain, Tabu, Ayan Khan, Mohd Abbas Khaleeli, Vibish Sivakumar, Rafe Spall, Gérard Depardieu, James Saito, Jun Naito, Andra Di Stefano, Shravanthi Sainath, Elie Alouf

Stel je eens voor dat je moederziel alleen op een reddingsvlotje over de eindeloze oceaan dobbert. Je enige metgezel is een hongerige Bengaalse tijger die luistert naar de naam Richard Parker. Enig zicht op land heb je niet; sterker nog, het is maar de vraag of je ooit nog voet aan wal zult zetten. Het overkomt de jonge Pi – of Piscine zoals hij voluit heet – een Indiase jongen die met zijn ouders zijn vaderland achterliet om een nieuw leven te beginnen in hun beloofde land, Canada. Maar hun schip zal daar nooit aankomen en Pi weet ternauwernood aan de scheepsramp te ontsnappen. Hoe die tijger op zijn boot komt? Pi’s ouders runden in India een verlieslijdende dierentuin en de beesten moesten uiteraard mee naar Canada. Die paar die de storm wisten te overleven, vielen ten prooi aan Richard Parkers snijdende kaken. En nu heeft de tijger het op de jonge Pi voorzien… Dat is zo ongeveer alles wat we kunnen verklappen van de plot van ‘Life of Pi’ (2012), een betoverende en epische verfilming van een meeslepende en inspirerende roman.

Ang Lee waagde zich aan de verfilming van Yann Martels veelgeprezen bestseller uit 2001; een klus die haast onmogelijk werd geacht omdat een groot deel van de tekst rechtstreeks uit de gedachtewereld van Pi komt en daardoor lastig in beeld te vatten is. Daarnaast barst de roman van de symboliek en de beeldspraak en zie dat maar eens op de juiste wijze naar het witte doek te vertalen. Maar Ang Lee is niet voor een gat te vangen en zette zijn tanden er stevig in. Dat hij een meester is in het afleveren van visuele pareltjes die ook nog eens meeslepende vertellingen in zich herbergen, bewees hij eerder al met onder meer ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’ (2000) en ‘Brokeback Mountain’ (2005). ‘Life of Pi’ sluit naadloos aan in dat lijstje en toont aan dat Ang Lee zelfs nog meer in zijn mars heeft op visueel gebied. De toepassing van 3D is vaak bekritiseerd en wordt meer als een gimmick gezien om bioscoopbezoekers nog wat extra geld uit de zak te troggelen, maar hier voegt die extra dimensie daadwerkelijk diepte en intensiteit toe. Aan de film kwam geen oceaan te pas (er werd grotendeels gefilmd in een gigantische watertank in Taiwan), maar door de geweldige, (computer-) technieken die Ang Lee hier gebruikt, kun je je dat nauwelijks voorstellen. Het lijkt levensecht maar heeft tegelijkertijd iets vervreemdends en magisch. Dat geldt zowel voor het verhaal als voor wat je in beeld te zien krijgt.

Pas als je weet hoe deze film gemaakt is, besef je ook hoe knap de acteerprestatie is die debutant Suraj Sharma hier levert. Hij is grotendeels gefilmd voor een blauw scherm, met een ‘tegenspeler’ die uit de computer afkomstig is. Zonder daadwerkelijk een weerwoord te krijgen, weet hij zijn scènes met volle overtuiging te spelen. Het onderstreept nog maar eens hoe knap deze film visueel in elkaar steekt. Het leeuwendeel van de 127 minuten durende film kijken we louter naar een jongen en een tijger op een vlotje. Op papier klinkt het oersaai, maar Ang Lee weet ons de volledige speeltijd aan de buis te kluisteren, te betoveren en zelfs te inspireren. Want net als het boek weet ook de film ons op de valreep nog een filosofische boodschap mee te geven, die er gelukkig niet al te dik bovenop ligt (een Amerikaanse filmmaker had dat wellicht anders aangepakt, dus wij prijzen nogmaals Ang Lee). ‘Life of Pi’ is een oogstrelend avontuur waarbij je je vergaapt aan alle magisch-realistische schoonheid die de Taiwanese meester uit zijn hoge hoed tovert. Laat je onderdompelen en meeslepen in de wondere wereld van Ang Lee.

Bioscooprelease: 20 december 2012
DVD- en blu-ray-release: 29 april 2013