Lijn 32 (2012)

Regie: Maarten Treurniet | 400 minuten | drama | Acteurs: Waldemar Torenstra, Marcel Musters, Sigrid ten Napel, Leona Philippo, Mohammed Azaay, Hans Kesting, Aziz Akazim, Anouar Ennali, Mahjoub Benmoussa, Gijs Scholten van Aschat, Peter Blok, Elsie de Brauw, Reinout Bussemaker, Maartje Remmers, Tobias Nierop, Charlie Chan Dagelet, Jeroen Willems, Steve Hooi, Orlando do Brito, Annemarie Prins, Eric van der Donk, Maureen Tauwnaar, Porgy Franssen

Het multiculturele vraagstuk mag dan tijdelijk even op het tweede politieke plan staan nu zich een economische crisis heeft aangediend, op de achtergrond blijft het sluimeren. De Nederlandse dramaserie ‘Lijn 32’ (2012) speelt daar handig op in. Acht afleveringen lang wordt toegewerkt naar de fatale ochtend waarop de Amsterdamse lijnbus 32 komt te verongelukken. De tien passagiers hebben elk hun eigen verhaal en al die verhaallijnen komen aan het einde van de rit samen. Scenarioschrijvers Marnie Blok, Karen van Holst Pellekaan en Maarten Lebens creëerden aansprekende, levensechte personages waarmee je makkelijk meeleeft. Ze kiezen bewust geen partij en vermijden daarmee een valkuil waar je gemakkelijk in kunt stappen. De nadruk ligt dan ook minder op het politieke en meer op het menselijke, dramatische aspect.

De gebeurtenissen in ‘Lijn 32’ worden aangezwengeld door een bom in het gemeentehuis van Amsterdam. Het is een nepbom, geplaatst door de tieners Nadir (Aziz Akazim) en Omar (Anouar Ennali), twee perfect geïntegreerde jongens van Marokkaanse afkomst die zich in een hoek gedrukt voelen door de opruiende taal die de rechtse populistische politicus Thomas de Zwart (Reinout Bussemaker) de ether in spuit, onder meer in de populaire talkshow ‘Kroon op de avond’ van presentator Klaas Kroon (Peter Blok). Dat het hier een nepbom betreft, blijft echter binnenskamers, omdat de binnenlandse veiligheidsdienst ‘de boel op scherp wil zetten’. De ijverige rechercheur Hein (Waldemar Torenstra), die geen idee heeft wat zijn bazen bekokstooft hebben, gaat op eigen houtje op onderzoek uit naar de herkomst van de bom. Hij krijgt daarbij hulp van George (Marcel Musters), de eigenaar van een sigarenwinkeltje in een multiculturele wijk die als ‘oplettende en bezorgde burger’ zijn steentje wil bijdragen aan een veilige maatschappij, maar doorslaat in paranoia.

‘Lijn 32′ kijkt erg prettig weg. De thema’s zijn herkenbaar, de acteurs goed tot uitstekend en de verhaallijnen meeslepend. Zoals in elke mozaïekvertelling komt niet elk verhaal even goed uit de verf. Een hoogbejaard echtpaar (Annemarie Prins en Erik van der Donk) dat wegkwijnt in armoede en angst vormt op zichzelf een mooi portret, maar lijkt er hier een beetje bij de haren bij gesleept. Ook het verhaallijntje rond Dennis (Tobias Nierop) en Pauline (Charlie Chan Dagelet), een jong stel dat in de financiële problemen raakt, sluit niet echt aan bij het hoofdthema. Een aantal van deze verhaallijnen had best weggelaten kunnen worden om de focus scherper te stellen en de serie een minder fragmentarisch karakter te geven. Zoals wel vaker bij series die op een breed publiek mikken, worden de emoties van de kijker regelmatig bespeeld. Maar het merendeel van de kijkers zal zich graag laten manipuleren door deze spannende, door Maarten Treurniet (‘De Heineken ontvoering’, 2011) geregisseerde dramaserie.

‘Lijn 32’ is misschien niet altijd even subtiel en niet alle verhaallijnen zijn even relevant, maar de makers hebben wel het hart op de juiste plaats. De serie heeft als groot voordeel dat ieder personage in zijn waarde wordt gelaten. Dankzij een geweldige cast (met als hoogtepunt een emotionele scène tussen acteerkanonnen Peter Blok en Elsie de Brauw) en een meeslepend en slim bedacht plot heeft ‘Lijn 32’ een verslavende werking op zijn kijkers. Als je één aflevering gezien heb, dan blijf je kijken.

‘Lijn 32’ verschijnt woensdag 7 maart 2012 op DVD.