Like Crazy (2011)

Regie: Drake Doremus | 86 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Anton Yelchin, Felicity Jones, Jennifer Lawrence, Charlie Bewley, Alex Kingston, Oliver Muirhead, Finola Hughes, Chris Messina, Ben York Jones, Jamie Thomas King, Amanda Carlin, Barry Sabath, Keeley Hazell

Soms komen ze langs. Van die films waarvan je na vijf minuten kijken al weet: “Dit zit wel snor. Een pareltje.” Regisseur Drake Doremus, wellicht bekend van alternatieve werkjes als ‘Spooner’ (2009) en ‘Douchebag’ (2010), schiet met ‘Like Crazy’ midden in de roos. Een verhaal over een eerste liefde, intrigerend verpakt.

‘Like Crazy’ gaat over de Britse Anna (Felicity Jones) die in Los Angeles studeert. Ze valt als een blok voor één van haar klasgenoten, Jacob Helm (Anton Yelchin uit ‘Star Trek’ en ‘Fright Night’). Na een eerste zelfgeschreven liefdesbetuiging, die ze onder zijn ruitenwisser achter laat, slaat het duo fanatiek aan het daten. We zien de ontwikkeling in hun relatie. Van het eerste voorzichtige aftasten tot werkelijk over de oren hartstochtelijk verliefd en eigenlijk niet zonder elkaar kunnen. Dat hele verliefde uit meubelontwerper Jacob in een speciaal cadeau voor Anna, een door hem gemaakte stoel voor aan haar schrijverstafeltje, met onder de zitting de tekst ‘Like Crazy’. Hoe romantisch is dat?

Enfin, omdat Anna te lang op haar studentenvisum in Amerika blijft, mag ze voorlopig Amerika niet meer in. Ze proberen telefonisch contact te houden, maar door het tijdsverschil komt dit niet echt van de grond. Na de zomer samen doorgebracht te hebben, storten ze zich beiden op hun werk. Anna in Engeland bij een modetijdschrift, Jacob in Amerika met zijn eigen ontwerpbureau. Je ziet ze verder gaan met hun leven, maar de leegte van het elkaar niet dagelijks kunnen zien knaagt aan hun ziel. Jacob maakt de oversteek naar Engeland en laat daar ook ‘de stoel’ bezorgen. Moeder Jackie (Alex Kingston) en vader Bernard (de altijd innemende Oliver Muirhead) hebben allebei zo hun eigen ideeën over de lange afstandsrelatie van hun dochter. In Londen komen ook de eerste irritaties boven drijven. Jacob voelt zich toerist, niet echt deel uitmakend van Anna’s leven. Anna heeft het er ook moeilijk mee. Ze heeft het idee dat ze telkens opnieuw moeten beginnen. Het leven dat ze zonder elkaar leven, blijkt steeds meer van invloed op hun gedragingen. De ban van de immigratiedienst, pas na jaren mag Anna Amerika weer bezoeken, maakt het er allemaal niet makkelijker op. Hoeveel ‘geduld’ hebben de twee met elkaar en zal de liefde triomferen?

‘Like Crazy’ is een frisse verrassing. Met soms raak gekozen, originele scènes (het tweetal in bed in diverse slaaphoudingen, op het vliegveld en de douchescène met terugblik op het einde) weet Doremus te imponeren. En ook het liefdeskoppel is zeer geloofwaardig. Ze lijken echt ‘made for each other’. Nergens wordt het melodramatisch of over sentimenteel. Felicity Jones is de absolute uitblinker. Niet voor niets leverde deze rol haar vier prijzen op (waaronder ‘best female newcomer’). Een eerste liefde, bemoeilijkt door afstand, prachtig, opwindend en tegelijkertijd kwetsbaar in beeld gebracht. ‘Like Crazy’ is een onweerstaanbare film waarin geliefden veel zullen herkennen. Verliefdheid? Een heerlijke emotie!

Ruud Stift

DVD-release: 15 augustus 2012