Littekens (2014)

Regie: Martin Beek | 94 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Tamara van Sprundel, Chantal Demming, Fred van Kaam, André Dashorst, Kimberley Dekker, Wendela van Sprundel, Jamie Kooij, Sam Matheeuwsen, Leroy Smeenk, Jan Vos, Roger Hendriks

De jonge Suzanne (Tamara van Sprundel) zit in een lastige situatie. Ze woont samen met haar moeder (Chantal Demming), die alles doet wat door God verboden is. Suzanne heeft geen idee wie haar biologische vader is. Al jaren probeert ze hier achter te komen en nu ze achttien is kan ze nog langer op het antwoord wachten. Haar moeder staat totaal niet open om over het verleden te praten en dus probeert Suzanne achter de waarheid te komen via haar opa (Fred van Kaam). Langzaam maar zeker komt ze in een duister web van geheimen terecht en neemt haar leven een radicale ommekeer.

‘Littekens’ is het speelfilmdebuut van Martin Beek en is losjes gebaseerd op het waargebeurde verhaal van twee Russische meisjes die meer dan drie jaar vast werden gehouden in een kelder. Martin Beek maakt met zijn debuut meteen duidelijk dat het niet zijn bedoeling was een film met een boodschap te maken, noch een film die het stempel ‘arthouse’ verdient, maar dat het met een beperkt budget nog altijd mogelijk is om een spannende film te maken en dit ook het typerende van een debuut is. Hij raakt hiermee de kern, want hoewel ‘Littekens’ in alles ook daadwerkelijk een debuut is en er best wel het een en ander aan mankeert, valt de duidelijke toewijding van zowel de regisseur als de acteurs op. Dit betekent overigens niet dat het acteren vlekkeloos gebeurt.

Ondanks andere tekortkomingen, waaronder het veel te overdreven gebruik van de muzikale score en een onnodige epiloog, is juist de cinematografie ijzersterk en de regie strak. Hierin is duidelijk de hand van Beek te merken die eerder als leerling en later als camera assistent in de Engelse filmindustrie werkte (‘Willow’, ‘Gorilla’s in the Mist’ en ‘Empire of the Sun’). Hoewel het eerste deel van de film focust op de zoektocht naar Suzanne’s vader en deze een prachtige droomsequentie bevat maar over het algemeen verhaaltechnisch niet bijster interessant is, is het tweede deel van ‘Littekens’ is duister, akelig en bij vlagen echt spannend.

‘Littekens’ kent zijn (misschien wel typerend Nederlandse) gebreken maar is door de verrassend sterke cinematografie en het duistere tweede deel van de film zeker de moeite waard om bekeken te worden.

Meinte van Egmond