Littleman (2006)

Regie: Keenen Ivory Wayans | 93 minuten | komedie | Acteurs: Marlon Wayans, Linden Porco, Gabriel Pimentel, Shawn Wayans, Tracy Morgan, Kerry Washington, John Witherspoon, Lochlyn Munro, Fred Stoller, Damien Wayans, Gary Owen, Chazz Palminteri, John DeSantis, Dave Sheridan, Alex Borstein, Brittany Daniel, Mathew Ast, Reece Knight, Malcolm Scott, Chris Gauthier, Kelly Coffield, Nancy Bell, Ken Kramer, Glenn Ennis, Moneca Delain, Molly Shannon, Michael Bardach, Rob Schneider

Een misdadige lilliputter die voor een baby doorgaat…dat kunnen alleen de Wayans broertjes verzinnen! Na de ongein in ‘White Chicks’ (2004), ‘Scary Movie’ (2000) en ‘Scary Movie 2′ maakten Marlon en Shawn opnieuw een komedie met hun oudste broer Keenen Ivory Wayans als regisseur. De jongste gebroeders Wayans staan bekend om hun wansmaak en ook deze keer stellen ze niet teleur. Het verhaal van ‘Littleman’ is slap en de grappen o zo flauw.

Het gaat hier over een crimineeltje dat door een stel als baby wordt verzorgd en door de hele ervaring wordt veranderd. Dit klinkt nog als een goed plot, maar telkens wanneer de film een gevoelige snaar begint te raken, volgt er al snel weer een flauwe of zelfs vieze grap. Marlon en Shawn zijn erg op elkaar ingespeeld onder meer door de serie ‘The Wayans Bros’ (1995-1999). Maar bij deze film werden de meeste scènes apart geschoten. Marlon speelt de kleine man Calvin en Shawn de ‘wannabe’ vader. Het hoofd van Marlon is ‘geplakt’ op het lijf van twee acteurs die echt zo klein zijn. Marlon bevond zich de meeste tijd dus in de studio. Het ziet er jammer genoeg echt nep uit. Je ziet dat er iets niet klopt met het hoofd van Calvin.

De cast komt grotendeels uit series en films waar de Wayans in hebben gespeeld. Zo mag John Witherspoon, Pops uit de ‘The Wayans Bros’ (1995-1999) hier ook een eigenwijze Pops (maar dan de opa) spelen. Brittany Daniel en Lochlyn Munro zijn na ‘White Chicks’ weer van de partij als echtpaar, een rondborstige leeghoofd en een superfanatieke vader. In ‘In Living Color’ (1990-1994) speelden een hoop Wayans, Molly Shannon ook. Een scène met haar als rijdende voetbalmoeder is erg grappig. Maar voor die paar goede grappen zijn er een hoop suffe die je al van mijlenver ziet aankomen. Zoals klappen in de ballen, een rectale thermometer, vieze luiers, scheten enzovoort. Verder is Chazz Palminteri, die meestal in serieuze films verschijnt, hier de schurk. Neefje Damien Wayans mocht een overenthousiaste agent spelen. Tracy Morgan van ‘The Tracy Morgan Show’ (2003) is de hiphop sloof van Calvin. Rob Schneider heeft een grappige cameo als dino.

Er zitten wel goede dingen aan ‘Littleman’ waaronder de cast. Er wordt goed geacteerd door Kerry Washington die Vanessa (de ‘moeder’) speelt. Vooral Shawn komt overtuigend en sympathiek over als jonge vader. De scène waarin het zoontje van Janet (Alex Borstein) scoort is ook leuk. Met een stuk minder stomme grappen en hier en daar wat meer serieuze dialogen (diepgang), was het een goede, vermakelijke film geweest. Nu is de film er eigenlijk vooral voor de Wayans fans. De meesten zullen ‘Littleman’ niet zo leuk vinden of heel snel vergeten.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 20 juli 2006