Liza Marklund’s Annika Bengtzon – Een plek onder de zon – En plats i solen (2012)

Regie: Peter Flinth | 90 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Malin Crépin, Björn Kjellman, Leif Andrée, Kajsa Ernst, Erik Johansson, Richard Ulfsäter, Elvira Franzén, Edvin Ryding, Hanna Alström, Magnus Krepper, Ruth Vega Fernandez, Gerhard Hoberstorfer, Jonatan Rodriguez, Lisa Henni, Fatima Adoum, Charlotte Fich, Robert Sjöblom, Julia Sporre, Rico Rönnbäck, Lennart R. Svensson, Fredrik Wagner, Ester Sjögren, Abderrahman Ben Yahya, Tom Schacht, Nelly Lundahl, Isabel Lagrilliere, Gustav Idsäter, Manuel Alonso Bernal, Ayoub El Hilali, Belebied Hassan, Rolf Nilsson

Schrijfster Liza Marklund verruilde jaren geleden haar huis is het mooie maar koele Zweden voor een permanent verblijf in de aangename zon van de Costa del Sol. In haar boek ‘Een plek onder de zon’ neemt ze hoofdpersoon Annika Bengtzon eveneens mee naar het zuiden van Spanje. Ze doet zelfs even Marokko aan, zodat dit achtste boek uit de reeks de meest internationale is geworden. Dat zien we ook terug in de verfilming van Peter Flinth uit 2012. We zien dat Annika (Malin Crépin) naar Marbella wordt gestuurd om de moord op een voormalige ijshockeyspeler en zijn gezin tot op de bodem uit te zoeken. Deze Sebastian Söderström (Tom Schacht) is slachtoffer geworden van een in Zuid-Spanje populaire manier van inbraak: een verdovend gas is in de airco van het huis gepompt en zodra de bewoners bewusteloos zijn, wordt het huis leeggeroofd. Normaal gesproken komen de slachtoffers na verloop van tijd wel weer bij, maar in het geval van de familie Söderström is dat niet het geval. Voor Annika een teken dat er meer aan de hand moet zijn. Zeker als blijkt dat Sebastians oudste dochter Suzette (Julia Sporre) spoorloos is.

In Marbella wordt ze terzijde gestaan door Niklas Linde (Magnus Krepper), een behulpzame en toevalligerwijs uit Zweden afkomstige politiechef. Terwijl er iets moois tussen hen opbloeit, blijkt ook haar ex Thomas (Richard Ulfsäter) in Zuid-Spanje te zijn voor een congres. Hun liefde blijkt toch nog niet helemaal bekoeld. Naast al die liefdesperikelen moet ze ook nog zien om te gaan met haar nieuwe redactiechef, Patrick Nilsson (Erik Johansson), die haar de opdracht geeft om naast de zaak Söderström, ook werk te maken van de drugshandel die de Spaanse zuidkust teistert. Want ook daar zijn banden met Zweden. Eerder hebben we gezien dat Annika zelf de baan van redactiechef aangeboden kreeg, maar deze afsloeg omdat ze het speurwerk veel te leuk vindt. Gedreven als ze is, wordt ze in ‘Een plek onder de zon’ op haar wenken bediend, want dat ze flink aan de bak mag, is duidelijk. De zaak Söderström blijkt complexer dan men vooraf dacht en de drugsmokkelroutes zorgen voor een stevige dosis extra avontuur.

Het verhaal neemt misschien erg veel op zijn vork, maar dat pakt in dit geval goed uit. Marklund heeft zich goed ingelezen in de drugsproblematiek rond de Middellandse Zee en de financiële witwaspraktijken op Gibraltar en weet deze op ingenieuze wijze met het fictieve verhaal rond de zaak Söderström te vlechten tot een razend spannend geheel, waarbij op meeslepende wijze wordt toegewerkt naar een zenuwslopende climax. Het acteerwerk is, zoals in de hele reeks verfilmingen rond Annika Bengtzon, degelijk tot goed. Er is in ‘Een plek onder de zon’ zelfs ruimte voor humor, bijvoorbeeld wanneer Annika opscheept zit met zweverige fotografe Lotta (Lisa Henni), aan wie ze werkelijk niets heeft. Het maakt deze verfilming in de reeks rond Annika Bengtzon de meest complete en de meest boeiende. Ga er maar eens lekker voor zitten, want dit is Scandinavische spanning op hoog niveau.

‘Liza Marklund’s Annika Bengtzon – Een plek onder de zon’ verschijnt dinsdag 26 juni 2012 op DVD (DVD box “Liza Marklund’s Annika Bengtzon – Seizoen 1″).