Lockout (2012)

Regie: James Mather, Stephen St. Leger | 95 minuten | actie, thriller, science fiction | Acteurs: Guy Pearce, Maggie Grace, Vincent Regan, Joseph Gilgun, Lennie James, Peter Stormare, Jacky Ido, Tim Plester, Mark Tankersley, Anne-Solenne Hatte, Peter Hudson, Nick Hardin, Dan Savier, Damian Oklopdzic, Bojan Peric, Evan Moses II, Greg De Cuir, Thomas Kelly, Daryl Fidelak

Snel een filmsuccesje nodig, dat niet te veel mag kosten? Bel Luc Besson. De Franse regisseur en producent draait met weinig inspanningen actiethrillers in elkaar en dat doet hij aan de lopende band. Op die manier helpt hij heel wat (vooral Europese) filmmakers aan werk. Je zou Besson verantwoordelijk kunnen achten voor het lanceren van de carrière van Jason Statham als spijkerharde actieheld in Hollywood. Hij was het namelijk die hem in de ‘Transporter’-reeks liet opdraven. Natuurlijk timmerde Statham al een tijdje aan de weg in thuisland Groot-Brittannië, maar de wereldwijde roem kwam pas na zijn samenwerking met Besson. Liam Neeson herontdekte zichzelf als stoere actieheld met ‘Taken’ (2008), ook uit Bessons EuropaCorp-stal. In het najaar volgt ‘Taken 2’ (2012). Dat niet alle films die Besson op het witte doek brengt even goed geslaagd zijn, bewijst ‘Lockout’ (2012), een actiethriller met science-fictionelementen. Zelfs capabele acteurs als Guy Pearce en Peter Stormare kunnen dit van clichés aan elkaar hangende werkje niet redden. Sterker nog, ze laten zich zonder tegenstribbelen meeslepen in de malaise.

Pearce speelt de voormalig politieagent Snow, die ten onrechte wordt aangezien voor een spion die informatie heeft verspreid over de Verenigde Staten. De enige mogelijkheid om zijn vrijheid terug te krijgen is door een gevaarlijke ruimtemissie te aanvaarden. Daarbij moet hij Emily Warnock (Maggie Grace), de dochter van de Amerikaanse president die in het ruimtestation is om antropologisch onderzoek te doen (!), bevrijden uit de klauwen van een groep gewelddadige criminelen. Snow grijpt de kans met beide handen aan. In het ruimtestation MS1 blijken vijfhonderd gevaarlijke criminelen in een kunstmatige slaap te worden gehouden. Emily’s komst heeft de boel echter op scherp gezet: de gewelddadige gevangenen zijn ontsnapt en houden Emily en het gevangenispersoneel gegijzeld. Aan de eigenwijze Snow de taak om hen te bevrijden. Maar de hel is intussen losgebroken in de MS1…

Als het verhaal je enigszins bekend voorkomt, dan kan dat kloppen. Besson en regisseurs James Mather en Stephen Saint Leger speelden opzichtig leentjebuur bij John Carpenters B-classic ‘Escape from New York’ (1981), waarin Kurt Russell eropuit gestuurd wordt om de Amerikaanse president te redden uit Manhattan, dat veranderd is in één grote zwaarbewaakte gevangenis. Ook hij kan, door deze missie te voltooien, zijn vrijheid terugverdienen. Originaliteit is in dit geval dus ver te zoeken. Het zal niemand verbazen dat ‘Lockout’ inferieur is aan ‘Escape from New York’. Zelfs de acteurs kunnen de film niet redden. Guy Pearce onderging de nodige fysieke veranderingen voor de rol van Snow. Hij kweekte extra spierkracht en ziet er vervaarlijk uit. Helaas ging dat ten koste van zijn acteerwerk; waar Pearce normaal gesproken een aardig niveau haalt, maakt hij zich hier schuldig aan overacting. Het abominabele script, vol clichés en onnodige oneliners, is daar uiteraard ook debet aan. Ook qua aankleding ‘leent’ ‘Lockout’ bij anderen; sommige scènes lijken regelrecht gekopieerd uit andere (betere) actiefilms waaronder de ‘Bourne’-trilogie (de raamstunt).

In vele opzichte is ‘Lockout’ een ernstige teleurstelling. Het meest stuitend is nog dat de film zichzelf zo serieus neemt, terwijl de plot en de dialogen eigenlijk lachwekkend slecht zijn. Het is te hopen dat Bessons volgende project meer het niveau van ‘Taken’ heeft dan van dit bij elkaar geraapte prutswerkje.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 2 augustus 2012
DVD- en blu-ray-release: 21 november 2012