Lola rennt (1998)

Regie: Tom Tykwer | 85 minuten | actie, thriller, komedie, avontuur, fantasie | Acteurs: Franka Potente, Moritz Bleibtreu, Herbert Knaup, Armin Rohde, Joachim Krol, Nina Petri, Heino Ferch, Suzanne von Borsody, Lars Rudolph, Ludger Pistor, Sebastian Schipper

Vanaf de openingscredits is het duidelijk: ‘Lola rennt’ is een originele, enerverende kijkervaring. In cartoonachtige stijl komen de namen van de makers en spelers voorbij en maken we kennis met het karakter Lola. Vuurrode haren en constant rennend.

‘Lola rennt’ is een film die bestaat uit drie delen, steeds het verhaal van twintig minuten, maar steeds een andere variant. Onder het mom van ‘wat als…’ ziet de kijker drie keer welke ingrepen tussendoor hun invloed hebben op de eindscène. En dat levert een enerverende kijkervaring op.

Omdat het verhaaltje drie keer in de mixer wordt gegooid en de kijker drie keer een overdonderende filmcocktail voorgeschoteld krijgt, is het niet belangrijk dat het geheel weinig diepgang heeft. Juist omdat het flinterdun is, is ‘Lola Rennt’ een voorbij denderende videoclip geworden. Compleet met perfect op het energieke camerawerk afgestemde muziek (met door hoofdrolspeelster Franka Potente zelf ingesproken en gezongen stukken). Maar dan wel een videoclip zoals je nog nooit gezien hebt.

Knap is het daarom des te meer dat wonderkind Tykwer met alle snelheid en montagegeweld toch nog oog houdt voor detail. In de drie verhalen krijg je steeds een blikje in de toekomst van de verschillende karakters die Lola tijdens het rennen tegenkomt. In een flits van enkele seconden zie je wat Lola voor invloed heeft op passanten. Ook al zijn deze blikjes niet altijd rooskleurig, deze flash forwards en de steeds terugkomende flashbacks geven wel een soort van ankerpunten in de film, waardoor het een coherent geheel wordt.

Het oog voor detail gaat veel verder in deze film. De kleur rood van Lola’s haar komen we bijvoorbeeld terug in belangrijke, steeds terugkerende elementen in de film. Lola’s telefoon, het stoplicht, de ziekenauto en de verschillende liefdesscènes zijn roodgekleurd. Ook het getal twintig speelt een grote rol: Lola en haar vriend zijn in de twintig, zij heeft steeds twintig minuten de tijd, speelt op twintig zwart tijdens roulette en heeft daarvoor 99,20 Deutsche Marken bij zich. Dit roulettegegeven komt ook aan het begin van het drieluik terug: je hoort het rouletteballetje rollen en de woorden ‘rien ne va plus’. Vervolgens valt het balletje en begint het geren. Na het zien van ‘Lola rennt’ zul je direct verliefd worden op deze overdonderende film, die laat zien dat in Europa veel dieper gegraven wordt dan in Amerika.

Joep Jong

Bioscooprelease: 18 februari 1999