Look Who’s Talking (1989)

Regie: Amy Heckerling | 93 minuten | komedie, familie, romantiek | Acteurs: John Travolta, Kirstie Alley, Olympia Dukakis, George Segal, Abe Vigoda, Bruce Willis, Twink Caplan, Jason Schaller, Jaryd Waterhouse, Jacob Haines, Christopher Aydon, Joy Boushel, Don S. Davis, Louis Heckerling

De kans is groot dat je de openingsscène van ‘Look Who’s Talking’ wel eens hebt gezien of er in ieder geval van hebt gehoord. In de scène is te zien en te horen hoe baby Mikey wordt verwekt met muziek van The Beach Boys op de achtergrond. En nee, dat heeft niks te maken met twee zwetende lichamen in beeld, maar wél met spermacellen die op zoek zijn naar die ene eicel die nodig is voor een bevruchting. De scène is spraakmakend en je wordt als kijker direct gegrepen door de bijzondere animatie.

In de film draait alles om Mollie (Kirstie Alley) en James (John Travolta) die elkaar in eerste instantie nog niet kennen. Mollie is een accountant in New York die stiekem een verhouding heeft met haar getrouwde cliënt Albert. Maar dan raakt Mollie zwanger en weigert Albert de verantwoording te nemen. Mollie besluit haar kind alleen op te voeden. Wanneer ze bijna bevalt in de taxi van chauffeur James verandert alles. James blijkt geheel onverwacht de ideale babysitter voor baby Mikey(stem van Bruce Willis) te zijn. Ondanks zijn geflierefluit heeft James wel het hart op de goede plaats, hij valt dan ook direct voor Mollie en Mikey. Mollie is vooral neurotisch en kan het hectische leven van een single mom niet altijd even goed aan. Waarom ze voor een suffe cliënt als Albert is gevallen, blijft trouwens een raadsel. Mollie en James draaien natuurlijk constant om elkaar heen terwijl Mikey al lang heeft besloten dat James maar zijn vader moet zijn. Uiteraard moet Travolta nog even zijn danskunsten vertonen in de film en dat levert  stiekem toch een leuke scène op.

‘Look Who’s Talking’ was een enorme hit in 1989. De film had twee populaire hoofdrolspelers, een actueel verhaal over een alleenstaande moeder, romantiek, en een baby met de stem van Bruce Willis. Regiseusse Amy Heckerling die eerder in ‘Fast Times at Ridgemont High’ en later in ‘Clueless’ sympathieke personages creëerde, doet dat ook weer in ‘Look Who’s Talking’. En dat is maar goed ook, want de plot is flinterdun en enorm voorspelbaar. John Travolta – in die tijd bekend door ‘Grease’ en ‘Saturday Night Fever’, maar die wel weer een grote filmsucces kon gebruiken – vormt een leuk koppel met Kirstie Alley die ten tijde van de film een grote rol speelde in de succesvolle comedyserie ‘Cheers’.

De gimmick van de film zit hem natuurlijk in de stem van Mikey die is ingesproken door Bruce Willis. Kinderen of dieren wiens stem is ingesproken door volwassenen kunnen enorm op de zenuwen werken. Vaak is de lol er na een paar grappen wel vanaf. En toch werkt het in ‘Look Who’s Talking’, omdat Bruce Willis er in slaagt baby Mikey een lekker cynisch toontje te geven. De wereld door de ogen van de nieuwsgierige Mikey is vaak een beetje flauw, maar levert soms ook grappige scènes op. Zet je ogen daarom op scherp tijdens de scène in de zandbak en wanneer Mollie een afspraakje heeft.

Door het enorme succes van de film kwamen er natuurlijk twee vervolgfilms die op het trucje voort borduurde. Die twee films zijn echter veel minder leuk dan deel één. ‘Look Who’s Talking’ komt vaak genoeg voorbij op televisie. Heb je hem nooit gezien, doe jezelf dan een plezier en ga hem kijken. Als de film je al niet enorm aan het lachen maakt, dan zal je jezelf toch minstens betrappen op een grote glimlach.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 13 april 1990
DVD-release: 2 oktober 2019