Looking for Eric (2009)

Regie: Ken Loach | 119 minuten | drama, komedie, sport | Acteurs: Steve Evets, Eric Cantona, Stephanie Bishop, Gerard Kearns, Stefan Gumbs, Lucy-Jo Hudson, Cole Williams, Dylan Williams, Matthew McNulty, Laura Ainsworth, Max Beesley, Kelly Bowland, Julie Brown, John Henshaw, Justin Moorhouse, Des Sharples, Greg Cook, Mick Ferry, Smug Roberts, Johnny Travis, Steve Marsh, Cleveland Campbell, Ryan Pope

Ook als je niet van voetbal houdt, is ‘Looking for Eric’ een fantastische film. Eric Cantona is heerlijk zichzelf in de film en trekt parallellen vanuit het voetbal naar het leven van hoofdpersoon Eric (Steve Evets), maar ‘Looking for Eric’ is voornamelijk toch een verhaal over het dagelijkse leven vol drama en onmisbare humor. Net als bij voetbal komen in de film alle emoties voorbij. Ken Loach neemt zijn tijd om de personages uit te diepen en laat ze bijna onmerkbaar in Erics leven voorbijkomen. Toch spelen ze op hun eigen manier allemaal een belangrijke rol.

Aan het begin is Eric vooral bezig met zijn ex-vrouw Lily (Stephanie Bishop) die hij weer tegenkomt doordat ze beide als oppas dienen voor hun gezamenlijke kleinkind. Hij heeft haar twintig jaar geleden verlaten na een paniekaanval en daarna nooit meer iets van zich laten horen. Deze nieuwe ontmoeting leidt tot een nieuwe paniekaanval en een auto-ongeluk. Thuis loopt het ook al niet op rolletjes: zijn twee werkloze stiefzonen doen niets aan het huishouden, er komen altijd ongenodigd mensen over de vloer of het huis wordt als opslagplaats gebruikt voor de handeltjes van de oudste zoon. Eric lijkt het allemaal niet meer in de hand te hebben.

Zijn collega postbodes (en voetbalfans) proberen hem op te beuren. Dit lukt niet direct, totdat op een avond Eric tijdens het roken van een jointje zijn grote held Eric Cantona voor zich ziet verschijnen. Samen bepraten de twee Eric-en de problemen en oplossingen uit Erics leven met als grootste filosofie: ‘er zijn altijd meer keuzes dan je denkt’. Door zijn gesprekken krijgt Eric meer zelfvertrouwen en ziet hij weer toekomst. Alles lijkt weer goed te gaan totdat zijn oudste stiefzoon goed in de problemen komt en Eric de hulp van zijn vrienden moet inroepen om dit op te lossen. Net als bij een voetbalteam moet hij zijn vrienden blindelings vertrouwen en vindt hij een oplossing door net even anders te denken (er zijn meer keuzes dan je denkt!).

De lol in ‘Looking for Eric’ zit vooral in de grappen die Erics vrienden maken. Met name John Henshaw als Meatballs is erg komisch. De bijdehandse opmerkingen vliegen je om de oren. Maar ook hoofdrolspeler Steve Evets is op zijn eigen manier fijngevoelig komisch. Hoe hij al joggend traint met Cantona is een klein feestje om naar te kijken.

Ken Loach heeft met ‘Looking for Eric’ een heerlijke film afgeleverd waarin alles in balans is. Er is niet alleen drama, maar ook lol en spanning en zelfs een klein beetje romantiek. Ook krijgen alle personages genoeg aandacht en de tijd om zich neer te zetten. Voor de liefhebbers komt een aantal keer in de film een kort overzicht van goals van Eric Cantona voorbij. Welke Cantona zelf de beste vindt? Het zal je verbazen. En zoals gezegd: ook al ben je geen voetbalfan, ‘Looking for Eric’ is een aanrader voor iedereen.

Barbara Plasmans

Bioscooprelease: 17 september 2009