Los debutantes (2003)

Regie: Andrés Waissbluth | 114 minuten | actie, drama, thriller, erotiek, romantiek, misdaad | Acteurs: Antonella Ríos, Néstor Cantillana, Juan Pablo Miranda, Alejandro Trejo, Eduardo Barril, Roberto Farías, Victor Montero, Anita Alvarado, Mario Poblete, Antonia Bravo, Arturo Ruiz Tagle, Angel, Francisca Castro, Isabel Santelices, Alan Ramirez, Jose Araya, Carlos Espina, Rosa Valero, Isabel Bauza, Irma Pavez, Lin Yu Lin, Marcelo Rojas

De filmposter – of dvd-hoes – laat er geen misverstand over bestaan dat Gracia (Antonella Rios) de hoofdattractie is in het Chileense ‘Los Debutantes’. Staand voor een paars glittergordijn kijkt ze de kijker verleidelijk aan, met als enige lichaamsbedekking twee toefjes slagroom die haar borsten verhullen en een uit slagroom vervaardigde string. Via de (paal)dansact die Gracia met deze lichaamsversiering uitvoert leren zowel de kijker als de broers Victor en Silvio haar voor het eerst kennen.

Het is een ontmoeting die je niet snel vergeet en dit blijkt ook het geval te zijn voor de jonge Victor, die meteen tot over zijn oren verliefd op haar is. In zijn naïviteit denkt hij dat zij, ondanks haar beroep, leeftijd, en de criminele kringen waarin ze zich bevindt, gewoon voor hem benader- en bereikbaar is en dus zoekt hij haar op bij seksbioscoop waar ze overdag achter de kassa zit. Hij vraagt – de schat – of ze met hem een ijsje wil komen eten, en ze doet het zowaar. De scènes die dan volgen behoren tot de charmantste van de film. Gracia is hier nog steeds sexy en plagerig met haar suggestieve gelik aan het ijsje en haar steelse blikken, maar ze lijkt hier ook een beetje mens te zijn. Ze lacht en praat over koetjes en kalfjes. Het is een gedeelte van de film dat voor wat lucht en een extra dimensie zorgt in de verder grimmige, duistere, en bloedserieuze film. Daarom is het zo jammer dat dit gedeelte vrij aan het begin van de film is en zo kort duurt.

Het is ook meteen het enige gedeelte van de film waarin de jonge Victor een rol van betekenis speelt, wat betekent dat het “coming of age” subverhaal dat zich leek te ontwikkelen tamelijk, snel in de kiem wordt gesmoord. Dan blijft over het verhaal van de ambitieuze Silvio die zich hogerop werkt als hulpje – of rechterhand – van de grote baas en in de problemen komt wanneer hij in het web terechtkomt van de aanlokkelijke Gracia. Hij is het eigenlijk die lange tijd de kijker meeneemt op ontdekkingsreis binnen deze criminele wereld en dit lukt aardig. De kijker verwondert zich met hem over het reilen en zeilen binnen dit milieu en voelt zijn angst wanneer hij zich op wel erg glad ijs begeeft met Gracia. Toch blijft het allemaal vrij basaal. Er ontbreekt een intensiteit of een passie in zijn persoonlijkheid. Het is moeilijk te zien wat hem drijft. Hij lijkt een beetje met alle winden mee te waaien. Hij kan het grote geld niet weerstaan, maar ook Gracia niet. Maar wat hij nu echt wil en waar hij voor wenst te vechten is niet erg duidelijk.

Gelukkig schakelt de film regelmatig tussen gezichtspunten, waarbij de kijker gebeurtenissen die al hebben plaatsgevonden vanuit een ander perspectief ziet en zo een extra puzzelstukje in het grotere verhaal krijgt gepresenteerd. Hoewel deze gimmick kundig is uitgevoerd en het verhaal zo inderdaad interessanter, want veelzijdiger, wordt, blijft het toch vooral een stijloefening. Ook wanneer Gracia’s oogpunt getoond wordt, wordt er slechts mondjesmaat meer duidelijk over haar persoonlijkheid, achtergrond en motivaties. Wat wel een voordeel is, is puur het feit dat zij nu vaker de scènes domineert. Debutante Antonella Rios is namelijk bijna altijd boeiend om naar te kijken, en niet alleen vanwege haar aantrekkelijke fysieke verschijning. Zij is als een magneet die alle personages, en het hele verhaal, naar zich toetrekt. Ze is als een femme fatale die iedereen om haar vinger windt, maar tegelijkertijd ook menselijk is, en een verloren ziel die uit haar verstikkende directe omgeving probeert te ontsnappen. De competente regie, die er toch voor zorgt dat de kijker steeds benieuwd blijft welke nieuwe inzichten of gezichtspunten aan het verhaal zullen worden toegevoegd, en actrice Antonella Rios maken van ‘Los Debutantes’ een meer dan verdienstelijke debuutfilm.