Loser (2000)

Regie: Amy Heckerling | 98 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Jason Biggs, Mena Suvari, Zak Orth, Thomas Sadoski, Jimmi Simpson, Greg Kinnear, Dan Aykroyd, Twink Caplan, Robert Miano, Mollie Israel, Colleen Camp, Andy Dick, Steven Wright, Brian Backer, Meredith Scott Lynn, Stuart Cornfeld, David Spade, Taylor Negron, Andrea Martin, Scott Thomson, Kedar Brown

Regisseuse Amy Heckerling had een enorme hit met de goed in elkaar stekende tienerkomedie ‘Clueless’ (1995). Later werd er door Heckerling een gelijknamige tv-serie (1996-1999) van gemaakt met bijna dezelfde cast, Rachel Blanchard nam de rol van Cher van Alicia Silverstone over. Eerder regisseerde Heckerling ‘Fast Times at Ridgemont High’ (1982) over een groepje Californische middelbare scholieren. Waar Heckerling gespecialiseerd lijkt te zijn in tienerkomedies, lijkt Jason Biggs, hoofdrolspeler in ´Loser´, specialist in het spelen van klunzige, meelijwekkende, leedvermakende jongens (zie hiervoor alle ´American Pie´ films). Van ‘American Pie 1’ (1999) en ‘American Pie 2’ (2001) kent hij medespeelster Mena Suvari, ook bekend van ‘American Beauty’ (1999). De carrière van Biggs begon met een rolletje als probleemkind Pete Wendall in de soap ‘As the World Turns’.

In ‘Loser’ is hij kansloos als de brave, boerse Paul Tannek die naar Manhattan verhuisd voor zijn studie. De goede raad van zijn trotse vader (Dan Aykroyd) helpt hem weinig in zijn nieuwe leven met drie feestende en beestende pestkoppen van een kamergenoten. Paul is het mikpunt van spot. Met zijn kleding (pet met flappen), haar en gedrag valt hij er ook echt buiten. De soundtrack met nummers als ‘Pretty Fly (For A White Guy)’ van The Offspring en ‘Teenage Dirtbag’ van Wheatus zegt dan ook alles. Zijn kamergenoten willen Paul uit het huis werken omdat hij te braaf is. Hij is daar door een studiebeurs en moet echt leren om er te kunnen blijven. Paul wordt eruit getrapt en hij is dan genoodzaakt in een dierenkliniek te wonen. Dan wordt hij verliefd op collega student Dora Diamond, maar die is verwikkeld in een relatie met haar egoïstische professor literatuur (Greg Kinnear). Leuk om Greg Kinnear als gemenerik te zien, dat gebeurt niet zo vaak. Hij helpt Dora met haar problemen en begint zich af te vragen of het ooit iets tussen hen zou kunnen worden.

Er zit veel humor in ‘Loser’: de gestoorde kamergenoten, cameo’s van komieken Andy Dick en David Spade en het nodige leedvermaak om minkukel Paul. Erg grappig is de scène met Dora en een zwerver die helpt haar moeder gerust te stellen over waar haar dochter vanavond overnacht. ‘Loser’ is goed voor de nodige humor en romantiek, echt hoogstaand is de film niet, maar fans van het genre tienerkomedie en van Biggs en Suvari zullen niet teleurgesteld zijn. ‘Loser’ heeft daar genoeg charme voor zonder de ranzige grappen van menig andere film in deze categorie.

Sarita Koendjbiharie