Louis de Funès intime (2007)

Regie: Serge Korber | 104 minuten | documentaire, biografie

Zijn gekke bekken zijn wereldberoemd, net als de titels van zijn bekendste films. Minder bekend is dat hij in maar liefst in 156 films speelde en dat hij pas na zijn 32e daarmee aanving. Ook weten maar weinigen dat hij afstamt van een rijk Spaans geslacht en dat hij jarenlang zijn brood verdiende als barpianist.

Al die zaken komen aan bod in de documentaire ‘Louis de Funès intime’. Zoals de titel belooft toont de film een inkijkje in het privéleven van de Franse komiek. Daarnaast krijgen we een overzicht van zijn carrière, van de eerste pianoklanken tot de laatste gekke bekken. Dit alles in een documentaire die keurig volgens de regels is gemaakt. Een afwisseling van filmscènes, interviews met familie en collega’s, privéfilms en fragmenten uit televisieprogramma’s.

Minder volgens de regels is het ontbreken van een scherpe focus. Louis de Funès kende zowel een bijzonder persoonlijk leven (van de gefakete zelfmoordpoging van zijn vader tot het leven in een jongensinternaat) als een gevarieerd beroepsbestaan. Door beide te belichten, komt de film soms in ademnood en gaat hij regelmatig van de hak op de tak.

Veel vragen blijven onbeantwoord in ‘Louis de Funès intime’. In het begin van de film vertelt collega-komiek Francis Huster over niet nader genoemde klootzakken die Louis de Funès door het slijk hebben willen halen. Aan het eind van de film is er een fragment waarin de komiek wat onhandige uitspraken doet over joden en andere rassen. Deze geïsoleerde fragmenten roepen slechts vragen op. Het lijkt erop alsof regisseur Serge Korber (die twee speelfilms van de komiek regisseerde) sommige negatieve zaken alleen wil benoemen, zonder er verder op in te gaan.

Waar de film veel beter in slaagt, is een blik te werpen in de privéwereld van Louis de Funès. We zien hoe de zoon die wordt achtergelaten door zijn ouders zich ontpopt tot een loyale pater familias. We ontmoeten een lieve maar onzekere man die zich het liefst schuilhoudt op zijn kasteel, waar hij een beetje vist of werkt in zijn moestuintje. Die volkomen verschilt van de legendarische gifkikker uit zijn komedies. Beetje jammer dan dat de film zich niet beperkt tot dit privéleven. Voor zijn professionele leven hebben we die 156 films.

‘Louis de Funès intime’ verschijnt donderdag 16 oktober 2014 op DVD (Louis de Funès – Best of – Limited Edition).