Love (2011)

Regie: William Eubank | 81 minuten | drama, science fiction | Acteurs: Gunner Wright, Corey Richardson, Bradley Horne, Nancy Stelle, Roger E. Fanter, Jesse Hotchkiss, Troy Mittleider, Brid Caveney, Ambyr Childers, B. Anthony Cohen, James C. Burns, Lee Bettencourt, Mark Eaton, Brian Vanik, Dan Figur, Jessica Rizo, Allison Curtis, Rachel Rosenstein, Mara LaFontaine

In de traditie van vele intelligente sciencefictionfilms maakte scenarist en regisseur William Eubank met ‘Love’ misschien niet het tijdloze epos waar hij op gehoopt had, maar vooral een ode aan de mensheid. Goed bedacht en buitengewoon intrigerend, maar de film haalt niet het niveau van de meesters in het genre.

Aan de aankleding van ‘Love’ – een levensecht ruimtestation, bijzonder voor een film met zo’n beperkt budget – scheelt het niet, en ook acteur Gunner Wright (bekend van ‘J. Edgar’) zet een sterke one-man-show neer als astronaut Lee Miller die in een one-man ruimtestation het onderhoud verzorgt totdat het contact met het controlecentrum op aarde plotseling wordt verbroken en hij de harde les leert dat elk wezen behoefte heeft aan contact.

Tot zover is de plot genoeg voor angstige blikken en een astronaut die langzaam afdwaalt in zijn eigen geest. Maar dan komt het bekende geval van hallucinaties en visioenen en beginnen tijden en werkelijkheden door elkaar te lopen. Hoewel Eubank de eindjes achteraf goed aan elkaar weet te knopen, is het jammer dat hij niet meer de tijd heeft genomen om de eenzaamheid van astronaut Lee te benadrukken. Nu worden de hallucinaties zo snel ingezet, gemengd met interviews van mensen die praten over menselijkheid en een lastig – maar lonend – verhaallijntje over de Amerikaanse burgeroorlog, dat het centrale feit bijna verloren gaat.

In de laatste tien minuten wordt ‘Love’ gered, maar het idee had bij vlagen een betere uitwerking gehad. Plot, muziek – afkomstig van de Amerikaanse band Angels & Airwaves – en visuele effecten zijn zeer goed, zodat het jammer is dat de film niet zijn volle tijd – toch een krappe 81 minuten – weet te boeien. Eubank is zo nog geen Kubrick of Tartovsky, en ‘Love’ wil niet zo beklemmend worden als ‘Moon’, die andere film over eenzaamheid op een ruimtestation, maar hij heeft desalniettemin indruk gemaakt met dit quasifilosofische sciencefictionwerk vol lef.

Luuk Imhann

DVD- en blu-ray-release: 24 mei 2012