Love & Fungi-Now, Forager (2012)

Regie: Jason Cortlund, Julia Halperin | 93 minuten | drama | Acteurs: Jason Cortlund, Tiffany Esteb, Almex Lee, Gabrielle Maisels, Cristina Isabel Mendes Cabral, Michael Cavalinho, Tom Cherwin, Marty Clarke, Marcia Costa, Brandon deSpain, Damon DiMarco, Marie DiTullo, Diana Greenhut, Jenny Harkins, Jason Howard, Kaelen Howard, Mino Jones, Robert Kirshbaum, Tony Jonathan Le, Alex Mayzlin, Nicholas Mikovich, Sabrina Morand, Nick Raio, T. Guava Sands, Eric Dean Scott, Kim Weiler

Vrijheid is een belangrijk begrip voor de twee geliefden Lucien en Regina. Samen verdienen ze met het plukken van paddenstoelen net genoeg geld om te overleven, maar de onzekere toekomst die dit met zich mee brengt zorgt tegelijkertijd voor onzekerheid in de relatie tussen de twee. Terwijl Lucien zijn idealistische principes niet kan loslaten, is Regina op zoek naar meer zekerheid en besluit haar kans te grijpen als ze een baan aangeboden krijgt in een restaurant. Het eerst zo romantische stel groeit steeds verder uit elkaar.

Behalve een film over liefde is ‘Love & Fungi’ ook een film waar de passie voor natuur en voedsel op een zuivere manier gevisualiseerd wordt. De beelden lijken rechtstreeks uit een natuurdocumentaire te komen. Als kijker krijg je paddenstoelen in verschillende soorten, kleuren en maten voorgeschoteld, nog voor ze de pan in zijn geweest. Er wordt tijd genomen voor elk shot en de twee regisseurs Jason Cortlund en Julia Halperin tonen wat in de meeste films achterwege wordt gelaten of in de haast wordt getoond: het verzamelen en bereiden van verse ingrediënten.
Ook de andere soorten kijk op voedsel worden zichtbaar gemaakt. Zo kan Regina, via een aanbeveling van haar eerdere werkgever, als kok in een Baskisch restaurant gaan werken. Ze hoopt hier het erfgoed van haar voorvaderen in stand te kunnen houden, maar het loopt iets anders dan verwacht: het blijkt niets meer te zijn dan een veredeld fastfoodrestaurant.

In diezelfde tijd loopt het ook bij Lucien niet op rolletjes. Als het paddenstoelen plukken niets meer oplevert, besluit hij de catering te doen voor een feest in een rijkeluishuis. Al bij het beslissen van de hapjes blijkt dat de gastvrouw alleen maar indruk wil maken op haar gasten, zonder echt verstand te hebben van wat goed eten is.

Vooral de relatie tussen Lucien en Regina is een interessant gegeven in ‘Love & Fungi’. Het moment van de breuk is vrijwel onzichtbaar. Geen enkel moment is er sprake van ruzies of verdriet. De twee volwassenen groeien langzaam uit elkaar en kunnen dit allebei zonder al te veel problemen accepteren en relativeren.

De film vergt geduld en kan waarschijnlijk volgens velen wel een beetje versnelling gebruiken, maar tegelijkertijd is deze traagheid juist de charme van de film. ‘Love & Fungi’ is een verhaal met niet te veel poespas, waar puurheid voorop staat. Maar mocht je zin hebben in fastfood, kun je in dit geval beter even overslaan.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 24 oktober 2013
DVD-release: 22 oktober 2013