Love in the Time of Cholera (2007)

Regie: Mike Newell | 139 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Javier Bardem, Benjamin Bratt, John Leguizamo, Laura Harring, Liev Schreiber, Giovanna Mezzogiorno, Hector Elizondo, Marcela Gardeazábal, Angie Cepeda

Gabriel García Márquez is een gerenommeerd schrijver en won de Nobelprijs in 1982. Het boek waarop de film is gebaseerd verscheen in 1985 en werd wereldwijd een enorm succes. Een verfilming van een boek van 512 bladzijden is een grote opgave, zeker rekening houdend met de epische vertelling van een groots liefdesverhaal. Met een zware rolbezetting met onder andere Javier Bardem en een regisseur als Mike Newell (‘Donnie Brasco’, ‘Four Weddings and A Funeral’) zijn de verwachtingen dus hooggespannen. Thema’s als liefde, dood, ouderdom, noodlot en begeerte moeten samenvallen in een meeslepende vertelling.

Florentino Ariza (Javier Bardem) is een gevoelige en romantische jongen van eenvoudige afkomst. Hij wordt hopeloos verliefd op het dan nog dertienjarige meisje Fermina Daza (Giovanna Mezzogiorno). Zij beantwoordt zijn liefde, maar alle correspondentie en ontmoetingen moeten geheim blijven. Haar vader (John Leguizamo) ontdekt na verloop van tijd deze liefde en is woedend. Hij heeft betere plannen voor zijn dochter dan haar te laten trouwen met het hulpje van een telegraafkantoor. Hij stuurt haar weg naar het binnenland en als zij uiteindelijk terugkeert wijst zij Florentino af. Zij trouwt dan met de meest begeerde vrijgezel van de stad, de arts Juvenal Orbino (Benjamin Bratt).

Florentino doet een plechtige belofte te wachten op de dood van haar man. Hij zweert haar zijn eeuwige liefde en belooft ‘maagd’ te blijven. Tijdens een reis wordt hij echter door een vrouw ‘verleid’. In de jaren daarop volgend noteert hij in een dagboek alle relaties die hij met honderden vrouwen heeft. In zijn eigen ogen blijft hij echter zijn belofte van ‘puurheid’ trouw. Het is slechts de technische liefde, die zijn eed van trouw aan en liefde voor Fermina niet bezwaart. Bij het begin van de film worden we geconfronteerd met de dood van de echtgenoot van Farmina en verklaart Florentino direct opnieuw zijn eeuwige liefde aan Fermina, terwijl haar man nog boven de grond ligt. Vervolgens zien wij in een lange flashback het verhaal verteld worden van zijn levenslange wachten.

Het verhaal dat zich dan afspeelt is een klassieke lovestory, op zich weinig gecompliceerd en vooral een epische vertelling met vaak schitterende beelden van Colombia tijdens de bootreizen over de rivieren in de jungle. Het verhaal omspant een periode van zo’n vijftig jaar. De beeldtaal is bij tijden schitterend. Dat geldt in mindere mate voor de diverse acteerprestaties. De wijze waarop de vader van Fermina wordt neergezet is bijna een karikatuur, terwijl Javier Bardem – toch een zeer gerenommeerd acteur – niet zijn meest overtuigende rol speelt. Ook de diverse leeftijdsfasen van de acteurs zijn niet echt overtuigend vormgegeven, de grimeur had daar beter werk kunnen verrichten.

Door de wijze waarop het verhaal wordt verteld krijgt het verhaal van de liefdesgeschiedenis op momenten melodramatische trekjes. De forse speelduur van 139 minuten met veel zijlijnen in het verhaal hadden in de filmvertelling kunnen worden uitgedund. Het tempo in de vertelling neemt soms trage vormen aan. De film is meer lichtvoetig en romantisch en doet minder recht aan het literaire meesterwerk van de schrijver. De dramatische impact van het verhaal blijft derhalve onderbelicht. Voor de liefhebber van een romantisch verhaal, in combinatie met prachtige landschapsbeelden, valt er echter genoeg te genieten.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 21 februari 2008