Love Ranch (2010)

Regie: Taylor Hackford | 117 minuten | drama, komedie, romantiek, sport | Acteurs: Helen Mirren, Joe Pesci, Sergio Peris-Mencheta, Gina Gershon, Taryn Manning, Scout Taylor-Compton, Ling Bai, Elise Neal, Bryan Cranston, Rick Gomez, M.C. Gainey, Gil Birmingham, Emily Rios, Melora Walters, Raoul Trujillo, Bo Brown, Wendell Pierce, Harve Presnell, Leslie Jordan, Niki J. Crawford, Esodie Geiger, Dylan Kenin, Suzanne Michaels, Roseanne Vau, Kevin Wiggins, Beth Bailey, Mia Stallard, Stephen Eiland

Sinds Helen Mirren voor haar rol als koningin Elizabeth in ‘The Queen’ in 2006 een Oscar voor beste actrice ontving, gaat het goed met haar carrière in Amerika. Alleen in 2010 zijn er maar liefst zes films met haar uitgekomen, waarvan ‘Love Ranch’ er één van is. De film is geregisseerd door de echtgenoot van Mirren, Taylor Hackford, bekend van films als ‘Ray’, ‘Proof of Life’ en ‘The Devil’s Advocate’.

‘Love Ranch’ vertelt het verhaal van Grace (Helen Mirren) en Charlie Bontempo (Joe Pesci) die samen het eerste legale bordeel van Amerika runnen. In de Verenigde Staten is prostitutie verboden, behalve in de afgelegen woestijnstaat Nevada. De gebeurtenissen zijn deels overgenomen uit het leven van de oprichters van The Mustang Ranch, waar eigenaar Joe Conforte zich schuldig maakte aan belastingontduiking, afpersing en andere praktijken die het daglicht niet konden verdragen. ‘Love Ranch’ is losjes gebaseerd op dit stukje geschiedenis.

Grace en Charlie hebben samen de leiding over het bordeel. Behalve echtgenoten zijn ze vooral zakenpartners. Grace regelt de geldzaken en heeft het management van de dames op zich genomen. Op zijn beurt zorgt Charlie voor de klanten en vergrijpt zich hier en daar aan de werknemers. Hun leven krijgt een ommezwaai als Charlie de gokschuld van een Zuid-Amerikaanse bokser afkoopt; hij is een onderdeel van Charlie’s plan om van de Love Ranch een groot entertainment-imperium te maken. De Argentijnse Armando Bruza (Sergio Peris-Mencheta) verblijft tijdens zijn training op de ranch. Omdat Charlie een strafblad heeft, krijgt Grace de rol als boksmanager aangewezen. In eerste instantie heeft ze daar geen oren naar, maar langzaam maar zeker begint de sport en vooral de Argentijnse bokser haar interesse te wekken. Tussen Grace en Bruza bloeit iets moois op, totdat Charlie daarachter komt.

De liefdesgeschiedenis tussen Bruza is best sympathiek, maar het komt onvoldoende over. De film snijdt een heleboel verschillende thema’s aan, zonder deze bevredigend af te werken. Het is een beetje een liefdesdrama, gecombineerd met een flinke dosis Rocky en een vleugje Gangsterepos. En waarom? Geen enkele film wordt beter van een ongeloofwaardige boksscène, waarin de boksers vuist na vuist vol in het gelaat krijgen en toch op hun benen blijven staan.

Helen Mirren is een fantastische actrice en zodra Joe Pesci begint te vloeken en te tieren is hij in zijn element, maar het wil maar niet op gang komen. Het is vooral erg jammer, het concept bood voldoende mogelijkheden om van ‘Love Ranch’ een goede film te maken. Het komt nu niet verder als een bijeengeraapt zooitje van half uitgewerkte verhaallijnen, met als pleister op de wonde wel een degelijke cast.

Grietje de Heer

Bioscooprelease: 6 januari 2011