Love, Rosie (2014)

Regie: Christian Ditter | 103 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Lily Collins, Sam Claflin, Christian Cooke, Jaime Winstone, Suki Waterhouse, Tamsin Egerton, Jamie Beamish, Lorcan Cranitch, Ger Ryan, Lily Laight, Matthew Dillon, Rosa Molloy, Sadbh Malin, Nick Lee, Damien Devaney

De term ‘chicklit’ klinkt neerbuigend, maar verdient dat eigenlijk niet. Net zoals elk genre, of het nu science fiction, fantasy of literatuur is, kent ook het chicklit-genre goed geschreven en slecht geschreven romans. De Ierse schrijfster Cecilia Ahern mag wel een aanwinst voor het genre genoemd worden. Haar debuut “P.S. I Love You” (2004) werd vrij snel na publicatie verfilmd (met Hilary Swank en Gerard Butler) en werd een succes. Haar tweede roman, “Where Rainbows End”, moest wat langer op een verfilming wachten, maar ‘Love, Rosie’ (zoals het boek in de VS uit werd gebracht), is ook zeer de moeite waard.

Rosie Dunne en Alex Stewart zijn al van jongs af aan bevriend. Ze wonen in Londen, maar willen allebei meer van de wereld zien. Als hun laatste schooldag nadert, besluiten ze samen naar Amerika te verhuizen om daar een goede opleiding te kunnen volgen. Maar het lot beslist anders. Alex vertrekt alleen naar Boston, Rosie belooft hem later te vergezellen. Wat ze hem niet durft te vertellen is dat ze zwanger is geworden van die ene (haar eerste) keer, na een schoolfeest, met Greg, de knapste jongen van de klas. Aanvankelijk wil Rosie haar zwangerschap uitdragen en haar baby afstaan ter adoptie, maar zodra ze het kleine meisje in haar armen houdt, staat haar besluit vast: ze houdt haar dochter zelf.

Wat Rosie en Alex niet weten, maar de kijker natuurlijk al lang is dat de twee jongvolwassenen eigenlijk gewoon voor elkaar hadden moeten kiezen op die avond, toen Alex de knappe Bethany mee vroeg naar het schoolbal en Rosie vertelde dat ze gevraagd was door de school hunk. Ondanks die voorspelbaarheid biedt ‘Love, Rosie’ een prettige kijkbeleving. Het scenario van ‘Love, Rosie’ (door Juliette Towhidi, ‘Testament of Youth’) zit vol slimmigheden en de karakters zijn gelaagd en levensecht. Dat Rosie en Alex worden gespeeld door Lily Collins (‘The Mortal Instruments: City of Bones’) en Sam Claflin (Finnick uit ‘The Hunger Games’) draagt daar zeker aan bij. Ze maken van hun personages echte mensen om wie je kan lachen, met wie je kan huilen en die je door elkaar zou willen schudden.

‘Love, Rosie’ is geen klassieker in het genre, maar wel een uiterst charmante romkom die de kwaliteit van het boek evenaart. De Duitse regisseur, Christian Ditter (bekend van twee uitstekende jeugdfilms, ‘De krokodillenbende’ en ‘Wickie en de schat van de Goden’) houdt het continu luchtig. Hoe de gelovige ouders van Rosie reageren op de zwangerschap van hun minderjarige dochter wordt bijvoorbeeld niet in beeld gebracht, en een scène waarin Rosies dochter post-one-night-stand haar moeder met handboeien vastgeketend aan het hoofdeinde aantreft (en ze vervolgens het sleuteltje kwijt zijn) is nét een tikje over de top, maar er blijft meer dan voldoende te genieten over om als kijker vastgekluisterd te blijven aan het scherm. Grappig om te zien ook hoe snel technologie veroudert: in de flashbacks zien we Rosie en Alex druk MSN-en, later Skypen ze. Ditter effent met zijn eerste internationale speelfilm het pad voor een succesvolle carrière en ook van beide hoofdrolspelers hopen we nog veel meer te zien.

Bioscooprelease: 18 december 2014
DVD- en blu-ray-release: 22 april 2015