Lovelace (2013)

Regie: Rob Epstein, Jeffrey Friedman | 92 minuten | biografie, drama | Acteurs: Amanda Seyfried, Peter Sarsgaard, Sharon Stone, Robert Patrick, Juno Temple, Chris Noth, Bobby Cannavale, Hank Azaria, Adam Brody, Chloë Sevigny, James Franco, Debi Mazar, Wes Bentley, Eric Roberts, Ron Pritchard, Frank Clem

De filmzomer van 2013 kent geen gebrek aan biopics. Nadat we al eerder konden genieten van de avonturen van een kitschpianist (‘Behind the Candelabra’) en een computerpionier (‘JOBS’) is het nu de beurt aan ‘Lovelace’. Deze biopic gaat over de gelijknamige actrice, beroemd door de clitoris in haar keel in pornoclassic ‘Deep Throat’.

Dat het leven van deze pornoster niet over rozen ging, mag geen verrassing heten. Verrassend is wel de manier waarop de scenaristen haar levensgeschiedenis vertellen. Het eerste deel van ‘Lovelace’ vertelt het opgewekte relaas van een vrouw die monter de porno-industrie in- en uitrolt. Het tweede deel vertelt het verhaal opnieuw, maar dan met het drama achter de vrolijke façade van deel 1. Inclusief mishandeling, drugs, wapens en een gedwongen gangbang.

Die gespleten structuur is het meest geslaagde element van een zwak scenario. Probleem zit vooral in de tegenstrijdige handelingen van de personages. Het meisje dat niet topless in de tuin durft te zonnen uit angst voor haar ouders, laat zich wel nemen op de keukenkast, haar ouders in de kamer ernaast. De ouders die iedere beweging van hun dochter volgen, maar verzuimen de achtergrond van haar semi-criminele aanstaande echtgenoot te checken. En ga zo maar door.

Die tegenstrijdigheid wordt vastgehouden tot het einde, wanneer onze heldin verzucht dat het allemaal de schuld is geweest van haar ouders. Die praatten nooit over seks, zodat ze compleet naïef haar eerste huwelijk inging. Compleet naïef? Die eerdere zwangerschap was dan blijkbaar een Bijbels mirakel. Ook klaagt Lovelace dat ze haar slechte naam te danken heeft aan slechts twee weken in de pornobusiness. Dat ze daarvoor af en toe de amateurprostituee uithing, doet er dan blijkbaar niet toe.

Samen met de structuur en de indrukwekkende cast, is het de seventieslook die dit biografisch drama nog een tijdje op de been houdt. Maar als de film op het eind verzandt in clichédrama, compleet met sentimentele verzoening en moddervette moraal, zakt ‘Lovelace’ definitief door het ijs. Een braaf einde van een toch al brave film. Waar we hadden gerekend op wat ranzige seks en uitbundig schaamhaar, krijgen we een paar borsten, wat gekreun en veel gepraat. Een seksfilm zonder schaamhaar is misschien wel erg 2013, maar zo hadden we het toch niet bedoeld.

Bioscooprelease: 19 september 2013